Nordfyn er fynsk mester i erhvervsvenlighed

Nordfyns Kommune er ene om at repræsentere Fyn i top 10 af Dansk Industris erhvervsklima-undersøgelse 2021. Nordfyn rykker 4 pladser frem i forhold til sidste år og er bedst på Fyn.

Pyntebillede

I dag offentliggør Dansk Industri resultaterne af den årlige erhvervsklimaundersøgelse, og det er positiv læsning for Nordfyns Kommune. Nordfyn gentager sidste års 1. plads på Fyn, og med en samlet placering som nr. 8 i landet er kommunen i top 10 over landets mest erhvervsvenlige kommuner.

Besvarelserne fra de nordfynske virksomheder viser nemlig, at de i bund og grund er glade for det erhvervsklima og den service, de oplever i Nordfyns Kommune. Det gælder, når de skal have en byggesag behandlet, er i dialog med kommunen om udviklingsprojekter eller skal afklare praktiske spørgsmål. Samarbejdet glider, og udfordringer bliver løst i optrækket.

Borgmester Morten Andersen siger:

- Kommunalbestyrelsen har for år tilbage besluttet en vision, der siger, at det skal være let at drive virksomhed på Nordfyn, og det arbejder vi efter. Vi tager dialogen i dagligdagen og løser problemerne, inden de vokser sig store. Som kommune skal vi sikre, at lovgivningen bliver overholdt, men sammen med virksomhederne har vi også en interesse i at skabe udvikling i kommunen. Det betyder også, at vi kan være med til at udfordre lovgivning, som er ude af trit med virkeligheden. Det har vi blandt andet gjort i forhold til lukkeloven.

Med til at trække Nordfyns Kommune op i top 10 er også Nordfyns Erhverv og Turisme, der er vist sig at være en slagkraftig organisation i arbejdet med at fremme den nordfynske erhvervs- og turismeindsats. Det har man blandt andet gjort ved at trække en række højt profilerede events til kommunen og understøtte virksomhederne med målrettede tilbud under corona-krisen.

DI: Nordfyn fortsætter med at imponere

I en pressemeddelelse udsendt af Dansk Industri Fyn er der ros til Nordfyns Kommune. Dansk Industri Fyn hæfter sig blandt andet ved, at kommunen er placeret i bedste femtedel i 7 ud af de 10 kategorier i DI's undersøgelse.

- Nordfyns Kommune gør det igen i år fantastisk. Det er dejligt at se en fynsk kommune på en 8. plads på landsplan - især når den fine placering er baseret på så vigtige parametre som brugen af private leverandører, på kommunikation med virksomhederne og solid og effektiv sagsbehandling, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

Kommunen er, udover at være danmarksmester i brugen af private leverandører, også nr. 3 på landsplan, når det handler om information og dialog med virksomhederne og nr. 7 i sagsbehandling. På 9 ud af 10 kategorier er Nordfyn bedst på Fyn.

Kommunaldirektør Morten V. Pedersen henviser til "den nordfynske model", hvor flere aktører er med til at skabe det gode erhvervsklima.

- Vi har nogle virksomheder, som er meget åbne og indstillet på at samarbejde. Vi har en kommunalbestyrelse, der står skulder ved skulder i arbejdet for at gøre det nemt at være virksomhed i Nordfyns Kommune. Og sidst, men ikke mindst, har vi nogle dygtige ledere og medarbejdere, som gør deres ypperste for at yde den allerbedste service til virksomhederne, siger Morten V. Pedersen.

Nordfyn vil optimere sin erhvervsservice yderligere

Selv om Nordfyns Kommune er i top 10 i årets erhvervsklimamåling, fortsætter arbejdet for at blive endnu bedre.

- Vi har i en årrække nu ligget flot i undersøgelsen, men vi vil selvfølgelig blive ved med at dreje på alle de håndtag og knapper, der skal til for at gøre vores erhvervsservice endnu bedre. Derfor vil vi nu analysere målingen nærmere og kigge ind i områder, hvor der kan være et forbedringspotentiale, siger borgmester Morten Andersen.

En generel udfordring for hele Fyn er adgangen til arbejdskraft og den lokale infrastruktur, hvor man halter efter set i forhold til resten af landet.

Borgmester Morten Andersen, tlf. 40 40 24 47
Kommunaldirektør Morten V. Pedersen, tlf. 20 31 26 84