Er der særlige udfordringer for dit barn hjemme, i dagplejen eller i skole/dagtilbud?
Hvornår kan du henvende dig?
Hvis du er bekymret for dit barns udvikling, læring og trivsel, kan du få hjælp hos dagtilbudsmiljøet. Måske oplever du, at dit barn virker forsinket i sin udvikling på nogle områder eller har behov for en særlig pædagogisk og læringsmæssig indsats i skolen/dagtilbuddet.
Hvordan kan du henvende dig?
Kontakt til PPR skal ske gennem skole/dagtilbud. Du er også velkommen til at ringe direkte til os og få en snak.
Alle i relation til barnet kan henvende sig til PPR, såfremt de har bekymring for et barns udvikling og trivsel. Oftest sker henvendelsen via forældre, sundhedsplejerske, dagplejepædagog, børnehave eller skole.
Hvad kan vi hjælpe med?
Som udgangspunkt begynder vi altid med en tværfaglig konsultativ samtale hvor pædagoger/lærere kan få vendt deres bekymringer om et barn/en gruppe. Hvis der drøftes et barn, så bliver der indhentet samtykke fra forældrene inden. Vurderes der at være behov for mere, indsendes der en indstilling til PPR så der kan afholdes et møde, hvor forældrene deltager. På dette møde bliver der givet rådgivning til forældre og personale samt bliver lavet en vurdering af, om der er behov for yderligere hjælp fra PPR.
I nogle tilfælde kan vi henvise til Børne- og Ungdomspsykiatrien, VISO og andre, hvis det vurderes, at der er behov for det.
Psykologgruppen arbejder ud fra en venteliste, men prioriterer løbende sagerne med lederne af dagtilbud/skole ift. om der er særlige forhold der gør, at enkelte børn bliver opprioriteret.
Vi tilbyder rådgivning om fx:
-
børnenes deltagelse i fællesskaber
-
læring, udvikling og anerkendelse i hverdagen
-
sensitive børn, der let stresses
-
børn, der oplever udfordringer i leg og social interaktion
-
børn og unge med lavt selvværd eller manglende selvtillid
-
børn og unge, der er udsat for særlige belastninger, fx ved sygdom i familien eller en vanskelig skilsmisse
-
skolefobi og skolevægring
-
øget ængstelighed/angstlidelser
-
forsinket/afvigende udvikling
-
neurologisk betingede vanskeligheder
-
ADHD
-
Autismespektrumforstyrrelser
-
emotionelle og adfærdsmæssige forstyrrelser
-
tilknytningsforstyrrelser