Ændringen er vedtaget af Kommunalbestyrelsen og sker på grund af nye landsdækkende regler for betaling af renovationsgebyr.
De berørte borgere informeres med et brev sendt til e-Boks. Vi informerer allerede nu, så borgerne kan tage højde for ændringen i budgettet for 2026 og fremover.
Hvad betyder det for borgerne?
I januar 2026 får borgerne en opkrævning i deres e-Boks med betalingsfrist den 10. februar. Det præcise beløb afhænger af den affaldsordning, der gælder for din ejendom.
Hvorfor laver vi om?
Det bliver lettere at håndtere betalingerne – især hvis en bolig skifter ejer i løbet af året.
Ifølge de nye regler er det den person, der ejer ejendommen den 1. januar, som skal betale hele årets renovationsgebyr.
Hvis huset bliver solgt i løbet af året, bliver beløbet normalt delt mellem køber og sælger i forbindelse med salget. Det er noget, ejendomsmægleren eller advokaten typisk hjælper med – ikke kommunen.
Har du spørgsmål?
Vi har lavet en informationsside med svar på de mest almindelige spørgsmål om ændringen. Du finder den her: Ny betalingsordning for renovation fra 2026 - Nordfyns Kommune