Nordfyns Kommune logo, til forsiden

Ny betalingsordning for renovation fra 2026

Fra 2026 ændrer vi måden, vi opkræver betaling for renovation. Fremover vil du få én samlet regning for hele året – i stedet for to rater, som du plejer.

Ændringen er vedtaget af Kommunalbestyrelsen og sker på grund af nye landsdækkende regler for betaling af renovationsgebyr.

De berørte borgere informeres med et brev sendt til e-Boks. Vi informerer allerede nu, så borgerne kan tage højde for ændringen i budgettet for 2026 og fremover.

Hvad betyder det for borgerne?

I januar 2026 får borgerne en opkrævning i deres e-Boks med betalingsfrist den 10. februar. Det præcise beløb afhænger af den affaldsordning, der gælder for din ejendom.

Hvorfor laver vi om?

Det bliver lettere at håndtere betalingerne – især hvis en bolig skifter ejer i løbet af året.

Ifølge de nye regler er det den person, der ejer ejendommen den 1. januar, som skal betale hele årets renovationsgebyr.

Hvis huset bliver solgt i løbet af året, bliver beløbet normalt delt mellem køber og sælger i forbindelse med salget. Det er noget, ejendomsmægleren eller advokaten typisk hjælper med – ikke kommunen.

Har du spørgsmål?

Vi har lavet en informationsside med svar på de mest almindelige spørgsmål om ændringen. Du finder den her: Ny betalingsordning for renovation fra 2026 - Nordfyns Kommune