Filmfest for nordfynske skoleelever

80 nordfynske skoleelever har netop deltaget i EDIT24, som er en årlig mobilfilmkonkurrence for 4.-7. klasser i de fynske kommuner.

Uge 8 har stået i kreativitetens tegn i fire nordfynske 4. og 5. klasser, hvor de har skabt animationsfilm optaget på mobiler og tablets. Filmugen kulminerede onsdag den 28. februar i en lokal filmgalla, hvor de 25 producerede film blev vist samlet på tværs af klasser og skoleafdelinger.

Filmene spændte bredt fra filosofiske til humoristiske kortfilm. Der var film om kæledyr, om influencere og om fodboldspillere. Der var film om et talende bordtennisbat, men også om helt almindelige drenge og piger og deres hverdag og drømme. En enig jury roste det høje niveau og særligt elevernes kreative og omhyggelige tilgang til filmarbejdet.

I år var juryen udgjort af skuespiller Anders Skov Mandsen, filminstruktør og manuskriptforfatter Jacob Thomas Pilgaard og Nordfyns Kommunes branding- og bosætningsmedarbejder Julie Nedergaard Svane.

Ud af de 25 film blev tre film belønnet med priser:

Anders' specialpris

’Lev mens du kan’ af Mads, Marcus, Xander, Zander og Lauge fra 5. klasse på Sletten Skole – afd. Krogsbølle.

Juryen begrunder: Filmen fortjener Anders’ specialpris, fordi den vidner om en eksperimenterende og kreativ tilgang til filmproduktionen, hvor det skøre indfald er blandet med tilværelsens alvor og doceret i rette mængde. Filmen sprudler af leg, energi og humor og vidner om, at det at skabe film er sjovt. Samtidig bør nævnes, at filmen bæres frem af modige og indlevede stemmepræstationer og kreative valg af kulisser og karakterer.

Jacobs specialpris

’Turen til Mallorca' af Viktor, Melissa, Maja og Naja fra 4. klasse på Sletten Skole – afd. Nordvest.

Juryen begrunder: Filmen fortjener Jacobs specialpris, fordi den er godt udført, både æstetisk og i en flydende animering. Filmholdet har truffet nogle gode kreative kulissevalg, som understøtter en tydelig historiefortælling, Historien har humoristiske og detaljenære elementer, der gør den levende og sjov at se. Alt i alt er det en film, der viser forståelse for, hvordan man formidler en historie.

Bedste film

’Vil jeg virkelig være voksen?' af Monique, Nikoline og Josefine fra 5. klasse på Sletten Skole – afd. Krogsbølle.

Juryen begrunder: Filmen er særdeles god på flere måder og scorer højt både inden for animering, æstetik, handling og lyd. Den er gennemarbejdet, og den udstråler kreativitet i udformningen af blandt andet karakterer og kulisser, hvor der både bruges legeheste, fjer, rulleøjne. Filmen er humorfyldt, og det kan mærkes, at filmholdet har givet plads til skæve og originale ideer og sjove karakterer. Filmen vidner om rigtig mange kreative valg, som til sammen gør, at filmen fortjener prisen som bedste (nordfynske) animationsfilm 2024.

Den 'Bedste film' på Nordfyn går videre til en fælles fynsk finale til den 20. marts 2024, hvor en endelig fynsk vinder kåres.

Tusind tak til alle skoleelever og lærere, som i har knoklet for at lave nogle super gode animationsfilm.

Se alle de nordfynske film