Otterup udvalgt til at indgå i forsøgsordning om mere levende bymidter

Otterup er netop blevet udvalgt til at indgå i en forsøgsordning 'frie bymidter', hvor der skal eksperimenteres med at skabe mere liv i bymidten. Ordningen udbydes i regi af Indenrigs- og Boligministeriet, og er en del af den politiske aftale om 'Mere liv i bymidter og landdistrikter'.

201507031G8A0236.jpg

Mandag indløb nyheden fra Bolig og Planstyrelsen om, at Otterup sammen med 13 andre danske byer er valgt til at deltage i en ny forsøgsordning, hvor der eksperimenteres med forskellige løsninger på, hvordan der kan skabes mere levende bymidter i mindre og mellemstore byer med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere.

En del af forudsætningen for at kunne deltage i forsøgsordningen er, at der etableres lokale velfærdscentre som fx borgerservice, bibliotek, sundhedsfunktioner mv. i bymidten. Målet med velfærdscentrene er at understøtte bylivet og styrke den nære velfærd. Der er afsat i alt 130 mio. kr. til forsøgsordningen, og Nordfyns Kommune skal nu, efter at være udvalgt til at gå videre med projektet, igang med en mere detaljeret beskrivelse for endeligt at blive godkendt til at deltage i forsøgsordningen. Projekter omfattet af forsøgsordningen vil starte op i 2024 og løbe frem til 2029.

En fantastisk nyhed for Otterup og Nordfyn

Mette Landtved-Holm, formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget, er meget tilfreds med at projektet i Otterup i første omgang er blevet udvalgt.
    - Det er en fantastisk nyhed for Otterup og Nordfyn. I Kommunalbestyrelsen har vi stort fokus på byudvikling, og vi har allerede afsat 4 mio. kr. til udmøntning af en bymidteplan for Otterup og herudover er der 2 mio. kr. til udvikling af byparken. Skal Otterup på sigt overleve som livlig handelsby, er der brug for et markant løft som det, vi her er kommet tættere på, siger Mette Landtved-Holm.

Otterup er med sine 5.227 indbyggere Nordfyns Kommunes største by. I bymidten har butikkerne generelt trange kår, og bymidten kæmper generelt med manglende aktivitet, også uden for butikkernes åbningstid.

Etablering af et velfærdscenter i bymidten flugter godt med tankerne om at etablere Bibliotek- og Borgerservice i Otterup bymidte. Samtidig overvejer Nordfyns Kommune muligheden for at inddrage en række nye funktioner, som kan understøtte ønsket om en mere aktiv bymidte.
    -   Mulighederne er utallige. Ud over de kendte biblioteks- og borgerservicefunktioner kan det fx være caféer, udstillinger mødested for foreninger og frivillige, kulturelle tilbud, attraktive tilbud for børn og unge, sundhedstilbud osv. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænsen, siger udvalgsformand Mette Landtved-Holm.

De 14 kommuner er udvalgt iblandt 32 ansøgerkommuner. De 14 kommuner har nu frem til januar 2023 til yderligere at kvalificere deres ansøgninger. Først herefter bliver de endelige deltagerkommuner valgt.

Mette Landtved-Holm, formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget, mobil 61 19 15 27
Åse Nielsen, chef for Plan og Kultur, mobil 21 52 36 83