Nordfyns Kommune er fynsmester i idrætsliv

Nordfyns Kommune opnår topplacering i stor undersøgelse af idrætslivets vilkår. Nordfyn indtager placeringen som nr. 1 på Fyn og nr. 4 i landet.

Holdspil.jpg

Danmarks Idrætsforbund (DIF) har netop offentliggjort en stor undersøgelse, hvor de danske kommuner er rangeret efter, hvor i landet idrætten har de bedste rammer og vilkår. Her indtager Nordfyns Kommune en flot fjerdeplads på landsplan og er som den eneste fynske kommune i top fem.

- Det er en kæmpe anerkendelse, både for os som kommune, men så sandelig også for alle vores frivillige, der har en kæmpe andel i, at idrætslivet trives så godt i Nordfyns Kommune. Jeg er utrolig stolt over, at vi i kraft af et fantastisk samarbejde lykkes med at skabe så gode rammer for det aktive idrætsliv, siger Mette Landtved-Holm, formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget

DIF har vurderet kommunerne på 21 forskellige parametre inden for fire hovedområder; frivillighed, faciliteter, økonomi og rammevilkår samt idrætspolitik. Undersøgelsen bygger blandt andet på statistisk materiale og på over 2.628 idrætsforeningers spørgeskemabesvarelser.

Nordfyns Kommune udmærker sig særligt inden for kategorien 'frivillige', hvor der måles på antal medlemmer pr. frivillig, antal indbyggere pr. frivillig og vurderingen af kommunens anerkendelse af frivilligheden. Undersøgelsen viser, at der er en stor andel af frivillige i foreningerne både i forhold til medlems- og indbyggertal, og at foreningerne i høj grad er tilfredse med kommunens anerkendelse og påskønnelse af de frivilliges indsats.

Nordfyns Kommune får desuden en flot placering i vurderingen af kvaliteten af de eksisterende idrætsanlæg og i kommunens prioriteringen af nye anlæg. Samtidig oplever foreningerne, at kommunens idrætspolitik understøtter deres arbejde, ligesom der er stor tilfredshed med den kommunale service og samarbejdet i øvrigt.

- Erhvervs- Kultur og Fritidsudvalget har netop sat gang i en evaluering af kommunens halstrategi, der i høj grad har drevet moderniseringen af de selvejende haller de senere år. Målet er, at vi kan revidere strategien og dermed sikre, at der også fremover bliver udviklet på hallerne. Vi hviler ikke på laurbærrene, siger udvalgsformand Mette Landtved-Holm.

Skive, Roskilde og Vallensbæk kommuner indtager pladserne som nr. 1, 2, og 3 i DIF's undersøgelse, efterfulgt af Nordfyns Kommune på 4. pladsen.

Mette Landtved-Holm, formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget, tlf. 61 19 15 27

Åse Nielsen, chef for Plan og Kultur, tlf. 21 52 36 83