Nordfyn har fået sin nye vision

"Fælles veje til ny velfærd" er titlen på en ny vision for Nordfyn. Visionen, der er blevet til i tæt samarbejde med borgere og virksomheder, er netop blevet vedtaget af Kommunalbestyrelsen.

Sti.jpg

En omfattende inddragelsesproces, som har omfattet seks borgermøder, en erhvervsevent, en sheltertur for udskolingsklasser og et dialogmøde med elever på Nordfyns Gymnasium, er slut. I går aftes fik den nye vision det grønne stempel af Kommunalbestyrelsen.

Borgmester Morten Andersen er både glad og stolt over, at det på kort tid er lykkedes at inddrage så mange nordfynske borgere og nu stå med færdig ny vision i hånden. Processen blev påbegyndt i april måned med et seminar i Kommunalbestyrelsen, og siden er borgere, virksomheder og foreninger blevet inddraget på forskellig vis.

- Set fra min stol har det været en meget udbytterig proces, hvor borgere fra mange forskellige lokationer, by som land, "høj som lav", kvinder som mænd, ung som gammel - alle har taget sig tid til at formulere og tegne deres drøm for Nordfyn. Særlig glad er jeg for, at vi har haft held til at trække en del børnefamilier til borgermøderne og på den måde også få indblik i deres drømme, siger borgmester Morten Andersen.

Fælles veje til ny velfærd

Fællesskab driver udvikling. Frihed skaber rum. Forskellighed åbner muligheder. Sådan lyder nogle af overskrifterne, når man læser ned i den ellers kortfattede vision for Nordfyn. Også naturen har fået sin plads i visionen i form af "de nordfynske oaser", som dog både kan være fysiske som mentale fristeder. Det er helt i tråd med satsningen omkring Fri.Luft.Liv, der skal være med til at gøre Nordfyn til Danmarks bedste friluftskommune for familier.

Endelig er også "Ny velfærd" et vigtigt omdrejningspunkt i Nordfyns nye vision. Morten Andersen siger:

- Det handler i korthed om at sikre, at "det gode liv" stadig skal kunne leves i en tid, hvor vores velfærd generelt er under pres og kræver nytænkning og omstilling. Det skal vi gøre ved at tænke nyt sammen, på samme måde som vi har gjort med den her vision. Det er den nordfynske måde, og det er nordfynboerne noget nær 100 meter mestre i.

Visionen skal ud og leve

Visionen kommer ikke til at samle støv i skrivebordsskuffen. Der er lagt en minutiøs plan for, hvordan visionen kommer ud og leve. I første fase vil visionen i høj grad blive udrullet på de indre linjer i  kommunen, ligesom det grafiske koncept for visionen vil blive udviklet. Den eksterne udrulning vil især komme til at finde sted fra årsskiftet.

Læs visionen

Læs mere om visionsprocessen på hjemmesiden

Borgmester Morten Andersen, mobil 40 40 24 47

Kommunaldirektør Morten V. Pedersen, mobil 20 31 26 84