Ny borgmester valgt på Nordfyn

Mette Landtved-Holm (V) er ny borgmester i Nordfyns Kommune. Det er en kendsgerning, efter at en samlet kommunalbestyrelse på et ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde her til aften har peget på hende som borgmester.

Mette Landtved-Holm afløser Morten Andersen, der mandag aften trak sig som borgmester.

Nordfyn får hermed en erfaren politiker i borgmesterstolen. Mette Landtved-Holm er gruppeformand for Venstre og har siden 2018 været formand for kommunens Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalg.

Hun blev valgt ind i Nordfyns Kommunes kommunalbestyrelse ved kommunalvalget i 2017. Foruden de foreløbig godt fem års erfaring herfra sad hun også otte år i byrådet i den daværende Otterup Kommune i 1990'erne. Selv om hun er ked af den baggrund, hun er blevet borgmester på, så går hun til opgaven med stor energi og nye idéer.

-  Jeg vil arbejde for, at Nordfyn forbliver en fantastisk Kommune at bo og leve i - både i vores byer og landdistrikter. Det kræver, at der er er gode rammer for virksomheder og handelslivet m.m. Og så er det frivillige foreningsliv og de aktive ildsjæle rigtigt betydningsfulde og skal have de nødvendige rammer for at arbejde til gavn for os alle, siger Mette Landtved-Holm.

Hun peger på behovet for et bredere politisk samarbejde, både i Kommunalbestyrelsen og i de politiske udvalg, hvor hun gerne ser næstformændene i en endnu mere betydningsfuld rolle.

- Med corona, krigen i Ukraine, inflationen og energikrisen har verden ændret sig markant de seneste år. Som aldrig før, er det vigtigt at vi får alle perspektiver og løsningsmuligheder med i overvejelserne, så vi sammen får Nordfyns Kommune godt videre. Jeg vil derfor indbyde til et bredt samarbejde, som omfatter hele kommunalbestyrelsen, og ikke mindst også trække de andre store partier mere ind i et forpligtende samarbejde, så vi står sammen om budgetter i en svær tid, siger Mette-Landtved Holm.

Fra viceskoleleder til borgmester

Nordfyns nyvalgte borgmester arbejder i sit civile liv som viceskoleleder på Sletten Skole i Otterup - et job, som hun siger farvel til. Nu bliver kalenderen i stedet fyldt ud med politiske og repræsentative opgaver som øverste politiske leder for Nordfyns Kommune.

Mette Landtved-Holm er 58 år. Hun er på 36. år gift med økonom Lars Landtved-Holm. De har fire voksne børn: Thomas 34, Rasmus 32, Magnus 28 og Mathilde 20 år. Hun beskriver sig selv som et friluftsmenneske, der nyder at gå ture i naturen eller ved kysten.