Nordfyns Kommune bakker op om fjernvarmen

Mange borgere i Nordfyns Kommune har mulighed for at tilmelde sig fjernvarme, hvilket mange allerede har gjort. Der er dog projekter, som stadig mangler tilmeldinger.

side 9.JPG

Mere fjernvarme er på vej til Nordfyns Kommune, og borgerne i kommunens større byer har nu mulighed for at tilmelde sig. Der er generelt stor tilslutning til fjernvarmen, og flere projekter er nu klar til at blive realiseret. Dog er der stadig nogle områder, hvor der endnu ikke er opnået tilstrækkeligt med tilmeldinger.

Nordfyns kommune bakker op om udrulningen af fjernvarme på Nordfyn og har tilmeldt alle kommunens bygninger med mulighed for fjernvarme.

Formand for Teknik og Miljøudvalget, Anders Thingholm, udtaler:

- Udrulningen af fjernvarme er centralt for at nå vores klimamål, da det er et grønt alternativ til de fossile varmekilder. Af den grund har vi prioriteret arbejdet med varmeplanen højt og behandlet alle indkomne forslag hurtigt, så vi kunne give borgerne de bedste forudsætninger for at træffe grønne valg. Vi har gjort, hvad vi kan.

Både Bogense Forsyningsselskab og Fjernvarme Fyn har fjernvarme projekter i Nordfyns Kommune, nogle af dem er klar til at blive realiseret, andre er åbne eller åbner snart for tilmelding, også er der andre, der mangle tilsagn om tilskud fra Energistyrelsens Fjernvarmepulje.

Anders Thingholm forsætter:

- Fjernvarmepuljen løb tør for midler, og der var en lang periode, hvor vi ikke vidste om vi kunne få de sidste projekter med. Nu er der igen tilført penge til puljen, og vi venter på, hvordan pegene kommer til at fordele sig. Tilskuddet fra fjernvarmepuljen er afgørende for, vi kan få de sidste områder med.

Skovby, Hårslev og Særslev

Borgere i Skovby, Hårslev og Særslev har mulighed for at tilmelde sig fjernvarme hos Bogense forsyningsselskab, men der mangler stadig tilmeldinger.

Lokale ildsjæle er gået sammen og arbejder på at få flere tilmeldinger i området. F.eks. har de sammen med Bogense Forsyningsselskab arrangeret et åbent hus hos Bogense Forsyningsselskab, hvor borgerne i udvidelsesområdet kunne opleve hvordan fjernvarme produceres og distribueres.

Fjernvarmeprojekter gennemgøres kun, hvis der er tilstrækkeligt med tilmeldinger. En udvidelse af fjernvarmenettet kræver store investeringer, derfor sætter man en minimums grænse for, hvor mange, der skal tilmelde sig. Uden nok tilmeldinger bliver et fjernvarmeprojekt ikke til noget.

Anders Thingholm uddyber:

- Jeg forstår godt, hvis nogle borgere bliver utålmodige og kigger mod andre muligheder. Men hvis skal vi nå i mål med udrulningen af fjernvarme, så kræver det, at alle bakker op om projektet og ikke vælger individuelle løsninger. I den forbindelse skal der lyde en stor tak til de lokale ildsjæle, der gør en indsats for at få fjernvarmen udrullet i deres lokalområder.

Fordele ved fjernvarme

Fjernvarme er en driftssikker varmekilde uden samme mængde vedligehold som f.eks. olie- og gasfyr.  Historisk set har fjernvarmen også en meget stabil prisudvikling sammenlignet med olie og gaspriser, og så øger det værdien af ens ejendom.

Fjernvarme er også en grøn varmekilde, da der hverken fyres med olie, gas eller kul. Fjernvarme kan også gøre brug af overskudsvarme fra produktionsvirksomheder.

Anders Thingholm, tilføjer:

- Udvidelsen af fjernvarmeområderne vil bidrage til udviklingen af kommunen og gøre Nordfyn mere attraktivt for tilflyttere.

Regeringen har besluttet, at olie og gas skal udfases som varmkilder i 2035 og erstattes med grønnere varmekilder. Fjernvarme er derfor et godt alternativ for borgere med olie- og gasfyr.

En del af Green Steps

Kommunalbestyrelsen i Nordfyns Kommune har vedtaget klimaplanen, Green Steps, der beskriver, hvordan CO2-udlednignen i Nordfyns Kommune skal reduceres. For at nå dette er udrulningen af fjernvarme et vigtigt tiltag.

Formand for Teknik og Miljøudvalget Anders Thingholm, tlf. 21 15 30 82

Projektleder Flemming Rytter, tlf. 51 30 16 37