Gør i Otterup som i New York, handl lokalt!

Mandag morgen på Otterup Rådhus kunne tre klasser på mellemtrinnet løbe afsted med brunsvigere til hele klassen. De havde nemlig vundet den lokale plakatkonkurrence under temaet Støt Otterup - Handl Lokalt. Det med New York vender vi tilbage til...

plakat konkurrence.png

Seks klasser havde afleveret hver deres bud på en plakat, og efter grundig vurdering af en særligt nedsat dommerkomite kunne Borgmester Morten Andersen udnævne de tre vinderplakater. Plakaterne er lavet af:

• 4. klasse på afdeling Nordvest
  • 6. klasse på afdeling Skovløkken
  • 6. klasse på afdeling Otterup

- En brunsviger i sigte kan få de fleste til at deltage i en konkurrence, men plakaterne viser, at I har tænkt over, hvad det betyder at handle lokalt for en by som Otterup. De er flotte og kreative. Nu håber jeg, I vil fortælle jeres forældre hvor vigtigt det er at handle lokalt og støtte Otterup, hvis der også skal være en aktiv handelsby om 10 år, sagde Morten Andersen, da han overrakte brunsvigerne til vinderne.

Inspirationen kommer fra New York

Og så tilbage til New York. Bag konkurrencen står det lokale BID samarbejde, hvor BID er en forkortelse for Business Improvement Districts. BID er en særlig model, der blandt andet er brugt i New York, men som ifølge formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget Mette Landtved også sagtens kan bruges i en by som Otterup.

- I bund og grund handler det om at samle byens kræfter med det ene mål at udvikle byen og styrke byens handelsliv- og kulturliv. Alle kan deltage, men det er en forudsætning, at man bidrager til de konkrete initiativer. Korslagte arme kommer vi ikke langt med, forklarer Mette Landtved-Holm.

Og det er netop alle byens kræfter, byen har brug for, fortæller formand for Otterup Handelsforening Per Springborg.
    - Brug din by i dag, så har du den også i morgen. Så enkelt er det. Vi har alle forudsætninger for at trække butikker til, siger Per Springborg.

BID samarbejdet mødes jævnligt. Blandt medlemmerne er Otterup Handelsforening, Otterup lokalråd, Kultur på Torvet, lokale virksomheder og frivillige, der aktivt ønsker at gøre en forskel for byens udvikling.

Plakaterne vil blive trykt, og herefter vil man kunne se dem hænge i byens butikker og lygtepæle i de kommende uger.

Mette Landtved-Holm. formand For Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget, telefon 61 19 15 27
Per Springborg, formand for Otterup Handelsforening, telefon 61 55 30 16