Langebyhus
Langebyhus er Nordfyns Børne- og Familiecenters døgninstitution.
Langebyhus ligger i Søndersø og har plads til 11 børn i alderen 5 til 18 år. Personalet på Langebyhus består af 9 pædagoger, 2 nattevagter, 1 ”madmor”, 1 pæd.stud. og 1 afdelingsleder.
Langebyhus tager sig af opgaver, der drejer sig om:
- Børn, der anbringes akut.
- Børn, der er så omsorgssvigtede, psykisk ustabile, selvskadende eller udadreagerende i en grad, så de ikke umiddelbart kan indgå i en plejefamilie.
- Udredning af kompetencer, ressourcer og belastninger af de enkelte børn. Vi udarbejder en specifik behandlingsplan, som skal sikre det enkelte barns optimale muligheder for trivsel, læring og udvikling – både personligt og socialt.
- Børn med adfærds- og tilknytningsforstyrrelser.
- Børn, der er blevet krænket og er traumatiseret
- Børn med vanskeligheder inden for spektret af gennemgribende udviklingsforstyrrelser, ADHD m.m.
De fleste børn har behov for at bo her i en længere periode, da de er behandlingskrævende. Perioden aftales med barnets socialrådgiver.
Børn kan anbringes med og uden samtykke fra forældrene. Vi arbejder direkte med børnene i tæt samarbejde med deres familier.
Vision for Langebyhus
Alle børn og unge skal kunne bemestre eget liv
Værdier for Langebyhus
- Faglighed
- Nærvær
- Ligeværdighed
- Troværdighed
Barneperspektivet - En pædagogisk strategi
Hvert barn er unikt og skal støttes i egne kompetencer og integritet
- Se ressourcerne
- Udvikle kompetencer
- Dannelse
Barnet oplever nærvær fra imødekommende voksne.
- Fokus på den pædagogiske opgave, med udgangspunkt i nærvær og omsorg
- Samvær/aktiviteter dagligt som skaber det fælles tredje- relationen.
- Medarbejderen skal være bevidst om egen rolle
Barnet skal opleve at blive hørt og set.
- Mentalisering,
- Ingen generaliseringer
- Faglige vurderinger
Barnet oplever at blive forstået og mødt ud fra sin egen kontekst.
- Hvert barn hver sin historie og måde at blive forstået og mødt på, en holistisk tilgang med fokus på hvor i netværket vi evt. kan styrke barnet
Regler og struktur gradbøjes i en differentieret tilgang til det enkelte individ
- Målet er ens, vejen kan være forskellig- men hvad skal der til for at komme i mål
Faglighed
- Den pædagogiske praksis defineres i behandlingsplanen, med udgangspunkt i Barneperspektivet, Værdier og Vision. Behandlingsplanen udarbejdes via SMTTE-modellen: Sammenhæng, Mål, Tegn, Tiltag og Evaluering
Siden blev sidst opdateret 10.12.2018 af indholdsansvarlig MLOHFE