Formål
Det pædagogiske tilsyn kvalitetssamtalen er den kommunale myndighedskontrol med kvaliteten af de kommunale ydelser.
Kvalitetssamtalen skal understøtte den pædagogiske og kvalitative udvikling af den pædagogiske praksis.Tilsynet fungerer som et dynamisk dialogredskab.
Mål
At sikre en høj kvalitet som fremmer børnenes trivsel, udvikling, læring dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Øvrige tilsyn
- Tilsyn der også føres med dagtilbud, men som ikke er en del af selve det pædagogiske tilsyn:
- Økonomiske forhold, budget – og regnskabsmæssige forhold foretages af Økonomi og Løn.
- Tilsyn med sikkerhed på legepladsen, foretages af et privat firma, som de Tekniske Serviceledere er ansvarlige for at planlægge og koordinere i samarbejde med dagtilbudslederen.
Pædagogisk tilsyn
Følgende er en beskrivelse af proceduren for det pædagogiske tilsyn – hvor systematik vil være det gennemgående element for gennemførelse af tilsyn af høj kvalitet.
Hvad
Et systematisk grundlag for tilsyn som skal:
• Identificere, lokalisere, afdække og følge op på de kvalitetsudfordringer, der er i de enkelte dagtilbud.
Herunder sikre, at der er:
Strategisk retning og tydelig opfølgning.
Et løft af de professionelle kompetencer, herunder fokus på læring i grunduddannelse, efteruddannelse og styrkelse af professionsfagligheden.
Forebyggelse af læringsulighed – gennem målrettet og tidlig indsats, som skal sikre alle børn lige muligheder.
Hvordan
Består i en fast dagsorden som tager udgangspunkt i dagtilbuddets kvalitetsrapport, hvor følgende indhold er dokumenteret:
- Den pædagogiske læreplan
- Læringsmiljø
- Sprogvurderinger
- Trivsel
- Personalets kvalifikationer
- Forældresamarbejde
- Arbejdet med overgange og udsat skolegang
- Kommunale indsatsområder
Dagsordenen vil være den samme for alle dagtilbud, og tager udgangspunkt i dagtilbuddets kvalitet herunder:
Proceskvalitet i:
• Interaktioner mellem børn og voksne
• Leg
• Aktiviteter
Strukturkvalitet i:
• Normeringer, gruppestørrelser og organisering
• Fysiske rammer
• Uddannelse, efteruddannelse og personalestabilitet
Resultatkvalitet i:
• Faglige, kognitive og sociale færdigheder
• Systematik i arbejdet med sammenhængende overgange
Hvornår
Kadence for det pædagogiske tilsyn:
Der udføres pædagogisk tilsyn hvert andet år i alle dagtilbud.
Der kan indgå elementer i det pædagogiske tilsyn fra de uformelle tilsyn – hvis det har relevans for kvaliteten i praksis.
Uformelle tilsyn:
Det uformelle tilsyn sker ved læringskonsulenternes gang i dagtilbuddene dvs. at der løbende føres uformelt tilsyn i alle dagtilbud.
Er der forhold som giver anledning til bekymring inddrages dagtilbuddets ledelse med henblik på opfølgning.
Det skærpede tilsyn:
Det skærpede tilsyn sker på baggrund af f.eks. en henvendelse fra en forælder, en ansat i institutionen, administrationen eller andre som har en bekymring i forhold til dagtilbuddets kvalitet.
Det skærpede tilsyn udføres af en læringskonsulent fra Børn og Unge.
Hvem
I de kommunale dagtilbud:
Skole og Dagtilbudschefen i samarbejde med læringskonsulenten, dagtilbuddets ledelses plf (professionelle læringsfællesskab) og repræsentant fra bestyrelsen hvis muligt.
I de private dagtilbud deltager:
læringskonsulenten, dagtilbudsleder, medarbejderrepræsentant samt bestyrelsesformand.
Forberedelse til kvalitetssamtalen - det pædagogiske tilsyn
Kvalitetssamtalen sker i en kvalificeret dialog, hvor administrationen anvender data, som er en del af kvalitetsrapporten for dagtilbud.
Data anvendes som indikatorer på den udvikling der ses, og kan ikke stå alene. Dvs. at indikatorerne først og fremmest skal danne grundlag for en meningsfuld dialog om hvordan dagtilbuddet kan prioritere de indsatser/ressourcer der skal til, for at sikre den bedste læring, trivsel og udvikling for børnene.
Handleplan
Ud fra kvalitetssamtalens indhold, aftales det med lederen, hvilke områder der skal fokuseres på, så der sikres en fremadrettet udvikling.
Ledelsen anvender SMTTE modellen, hvori handleplanen for de pågældende udviklingsområder beskrives:
• Sammenhæng
• Mål
• Tiltag
• Tegn
• Evaluering
Handleplanen fremsendes til administrationen inden for 6 uger.
Professionel kapital
Yderligere vil der blive stillet skarpt på styrkelsen af professionsfagligheden og dagtilbuddets kapital herunder:
Individuel kapital
Et begreb for al den viden og alle færdigheder, som en kompetent pædagog nødvendigvis må besidde, for at kunne stimulere hvert enkelt barn og gruppe af børn til bedst muligt at realisere deres lærings og udviklingspotentiale.
Social kapital
Et begreb for pædagogers mulighed for og evne til at samarbejde. En børnehave skal udvikle et fælles ideal og et fælles mål for den pædagogiske indsats, og den skal skabe et fælles professionelt sprog for de pædagogiske medarbejdere.
Beslutningskapital
Et begreb for udøvelse af professionel dømmekraft. Det er et begreb for ”den kapital, som den professionelle tilegner sig og akkumulerer gennem strukturerede og ustrukturerede erfaringer, praksis og refleksion”.
Dialogmøder
På baggrund af dagtilbuddets handleplan, etableres et opfølgende dialogmøde med udgangspunkt i dagtilbuddets handleplan. På dialogmødet deltager Skole – og Dagtilbudschefen, læringskonsulenten og dagtilbuddets ledelses plf.
Kadencen for dialogmøderne er en til to møder pr. år og foregår i dagtilbuddet.
Lovgivning
Kommunalbestyrelsen i Nordfyns kommune er jf. § 5 i Dagtilbudsloven forpligtet til at føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen. Tilsynet skal både omfatte indholdet af tilbuddene, og den
måde hvorpå opgaven udføres, herunder at lovgivningen og de mål og rammer, der er fastsat af kommunalbestyrelsen, efterleves.
Ansvaret for tilsynet med dagtilbud er i Nordfyns kommune delegeret fra kommunalbestyrelsen til Børn og Unge administrationen.
Tilsynsforpligtigelsen skal ses i sammenhæng med serviceloven (§ 32 tilbud)