Nordfyn: Borgmester Morten Andersen stopper som borgmester

Efter 13 år i hvervet trækker Morten Andersen sig som borgmester i Nordfyns Kommune.

Morten Andersen_skov.jpg

Beslutningen kommer som følge af en episode til kommunens julefrokost fredag d. 2. december sidste år, hvor borgmesteren kyssede en kvindelig medarbejder på dansegulvet. En handling, som han giver sin uforbeholdne undskyldning for.

Borgmester Morten Andersen har her til aften lagt et opslag på sin personlige Facebook-side, hvor han meddeler sin beslutning og baggrunden herfor.

Det har hele tiden været kommunens vurdering, at der ikke er tale om en krænkelsessag. Kommunens ledelse vil drage den nødvendige omsorg for den pågældende medarbejder set i lyset af den store opmærksomhed, som sagen må ventes at få såvel internt som eksternt.

I torsdags orienterede borgmester Morten Andersen kommunens økonomiudvalg om det skete, og igen her til aften har han givet sin version af sagen på et ekstraordinært møde i Økonomiudvalget.

Det bliver 1. viceborgmester Anders Thingholm (C), der varetager borgmesterhvervet, indtil der er valgt ny borgmester. Efter planen indkaldes der til ekstraordinært kommunalbestyrelsesmøde, som afholdes på torsdag.

Nordfyns Kommune har ikke yderligere kommentarer til sagen, og der stilles ikke op til interview.

1. viceborgmester Anders Thingholm, tlf. 21 15 30 82
Kommunaldirektør Morten V. Pedersen, tlf. 40 40 24 47