Virksomhederne: Nordfyn er bedst på Fyn til grøn omstilling

Når virksomhederne skal give karakter til kommunernes arbejde med den grønne udvikling, så opnår Nordfyns Kommune en førsteplads på Fyn og nr. 18. plads i Danmark. Det viser Dansk Industris årlige undersøgelse af kommunerne grønne udvikling.

COLOURBOX44529706.jpg

7.900 virksomheder fra hele landet er blevet spurgt om deres tilfredshed med kommunens indsats for den grønne udvikling, og ifølge Dansk Industri er undersøgelsen baseret på syv parametre. Fire statistiske og tre spørgsmål til virksomhederne.

Teknik- og Miljøudvalgets formand Anders Thingholm er glad, men også en smule overrasket over den gode placering.

- Det kommer bag på os i den forstand, at vi er ikke altid er så gode til at slå på tromme for vores resultater her på Nordfyn. Vi gør det bare. Og så gør det mig ekstra stolt, at virksomhederne vurderer os så godt, at det rækker til en 18. plads i Danmark. Det betyder, at virksomhederne og vi som kommune er gode til at samarbejde, også efter national målestok, fortæller Anders Thingholm.

Af konkrete eksempler på det gode samarbejde mellem kommune og virksomheder fremhæves et bæredygtighedsmagasin, som bliver udgivet i samarbejde mellem virksomhederne, Nordfyns Erhverv og Turisme og Nordfyns Kommune.

Bæredygtighedsmagasinet sætter spot på lokale grønne projekter og inspirerer dermed andre aktører til at gå i gang med små som store initiativer. Det kan være virksomheder, borgere eller kommunen, som har gjort noget særligt for at bidrage til en reduktion i CO2-udledningen.

Desuden spiller det lokale erhvervsliv en aktiv rolle i kommunens klimaråd. I klimarådet er virksomhederne sammen med blandt andet landdistriktsrådet, Syddansk Universitet og forsyningsselskaberne med helt inde i maskinrummet af den grønne omstilling og er dermed stor indflydelse på kommunens fremtidige klimaindsatser.

Endnu stykke vej til målet

Selv om glæden over placeringen er stor, så understreger Anders Thingholm, at der fortsat skal arbejdes intenst med omstillingen på Nordfyn.

- At virksomhederne vurderer os til at være bedst på Fyn, betyder ikke, at vi er i mål. Der er stadig et stykke vej endnu. Men det gode samarbejde mellem erhvervsliv og kommune er et rigtig godt fundament at bygge videre på, også når det gælder den grønne omstilling, siger Anders Thingholm.

Generelt er det de jyske kommuner, der topper i den grønne udvikling. Helt i top står Skive, efterfulgt af Odder, Herning, Silkeborg og Frederikshavn kommuner.

Link til undersøgelsen:

9 af de 10 grønneste kommuner ligger i Jylland - DI (danskindustri.dk)

Link til seneste udgave af det Nordfynske bæredygtighedsmagasin:
Bæredygtigt Nordfyn - NEET

Formand for Teknik- og Miljøudvalget Anders Thingholm, tlf. 21 15 30 82