Nordfyn: Ny vision får maksimal borgerinvolvering

Nordfyns vision er udløbet. Derfor går der nu et arbejde i gang med at skabe ny fælles vision. Unge, ældre, børn, virksomheder, frivillige - ja, alle borgere bliver inviteret ind som stemmer i processen med at formulere en fælles drøm om fremtidens Nordfyn.

COLOURBOX4702106.jpg
Skolebørnene på Nordfyn bliver også en del af den visionsproces, der nu går i gang. Foto: Colourbox

Det er 8 år siden, Nordfyn fik sin første vision. Den havde titlen "Vision 2021 - Vi skaber fremtidens Nordfyn sammen" og blev til i samarbejde med borgere, virksomheder, foreninger, medarbejdere og frivillige.

Nu har Nordfyn nået en vigtig milepæl. Vision har nået udløbsdatoen, og det kalder på en ny fælles drøm om, hvor Nordfyn skal bevæge sig hen i de kommende år.

Borgmester Morten Andersen siger:

- Når jeg kigger tilbage på de sidste 8 års udvikling på Nordfyn, ser jeg fremgang på langt de fleste af de pejlemærker, vi i sin tid udpegede sammen med vores borgere. Jeg er stolt over den rejse, vi har taget, og jeg glæder mig til at sætte nye mål - sammen.

Blandt resultaterne af vision 2021 nævner borgmesteren Fri.Luft.Liv brandingstrategien, som også blev til i samarbejde med borgere. I dag kan Nordfyns Kommune mønstre over 100 friluftsambassadører, og brandingstrategien har blandt andet også været drivkraft for øget brug af udeskole og udedagtilbud.

- Fri.Luft.Liv er selve kernefortællingen om, hvem vi nordfynboer er, og hvad vores fælles DNA er. Det er en meget levedygtig fortælling, og derfor finder jeg det naturligt, at den også får en plads i vores kommende vision, fortæller Morten Andersen.

Af andre resultater af Vision 2021 peger borgmesteren på:

• Det øgede antal borgere på Nordfyn
  • Boomet i salg af byggegrunde
  • Et erhvervsklima, der ifølge Dansk Industri er det bedste på Fyn og i top 10 i Danmar
  • En turismebranche i vækst i antallet af besøgende og overnatninger
  • Succes med at tiltrække vigtige events til kommunen.

- En væsentlig del af resultatet af Vision 2021 er også den samarbejdsform, vi har opdyrket sammen med vores borgere, som har vist sig at være en god opskrift til at opnå fælles resultater. Vi har skabt alle de gode resultater de sidste 8 år - sammen, siger Morten Andersen.

Der skrues op for involvering

Den nytiltrådte kommunalbestyrelse lægger op til, at så mange borgere som muligt får mulighed for at bidrage til Nordfyns nye vision:

• Der vil være en erhvervsevent i april måned, hvor de nordfynske virksomheder bliver hørt.
  • I maj-juni afholdes der seks borgerdialogmøder fordelt ud over kommunen. Forældrebestyrelser, seniorråd, Frivilligcentret, lokalråd m.v. får en særlig invitation til at bidrage.
  • Der arbejdes på en model for digital involvering, så også de borgere, der ikke har mulighed for at deltage i de fysiske møder, kan sætte deres aftryk på den kommende vision.
  • Skolebørn vil få deres helt egen stemme ind i visionsarbejdet i form af børneinterviews, som vil blive inddraget i den videre proces.
  • Kommunalbestyrelsen inviterer nordfynske unge på en sheltertur under åben himmel med fremtidsdrømme som overskrift.

Processen frem mod færdig vision

Der er kick off for visionsarbejdet i den kommende weekend, hvor kommunalbestyrelsen er samlet til døgnseminar.

Involveringsfasen med erhvervseventen, de seks borgermøder, digital involvering, børnestemmerne og sheltertur foregår i april/juni.

I september måned samles kommunalbestyrelsen til et visionsseminar og samler trådene til den nye vision. Går alt som planlagt, vil den nye vision kunne vedtages på kommunalbestyrelsesmøde i september/oktober måned.

Se nyt område på kommunens hjemmeside, der er dedikeret til visionen. Siden vil løbende blive udbygget. Ny vision på www.nordfynskommune.dk/vision

Procesplan simpel_final.png

Borgmester Morten Andersen, tlf. 40 40 24 47