Nordfyn: Årets miljøpris går til ScanDrums A/S

ScanDrums A/S får Nordfyns Kommunes miljøpris for at gøre genbrug af emballage til en sundt og bæredygtigt forretningskoncept.

scandrums.JPG
Foto: Henrik Fagerberg, adm. direktør i ScanDrums A/S, er både glad og stolt over at modtage årets miljøpris. Prisen blev overrakt på årets generalforsamling i Nordfyns Erhverv og Turisme af formand for Teknik- og Miljøudvalget Anders Thingholm (t.v.)

ScanDrums A/S er modtager af den nordfynske miljøpris 2021. Det stod klart på årets generalforsamling i Nordfyns Erhverv og Turisme, hvor prisen igen i år blev uddelt. Virksomheden modtager prisen for sit fortsatte arbejde med at gøre genbrug af emballage til et sundt virksomhedskoncept. ScanDrums er, sammen med søsterselskabet AB Anders Hillertz i Sverige, Nordens førende leverandør af industriel emballage i plast og stål, til brancher inden for Fødevare-, Kemi-, Medicinal- og Farligt affald m.fl.

Står på skuldrene af tidligere generationer

Henrik Fagerberg, adm. direktør i ScanDrums A/S, er glad og stolt over prisen, men sender samtidig en god del af æren videre til de tidligere generationer i virksomheden, som tog de første skridt inden for genbrug.

-  ScanDrums blev grundlagt helt tilbage i 1976 med genbrug for øje. Derfor har bæredygtige løsninger og ansvarlighed i forhold til forbrug fra starten været en del af vores DNA. Det er fantastisk at se både nye og gamle medarbejdere tro på sagen, og dag ind og dag ud arbejde for at fremme bæredygtige og cirkulære løsninger, fortæller Henrik Fagerberg.

Udvalgsformand: "Det kan jeg slet ikke rose nok"

Teknik- og Miljøudvalgets formand Anders Thingholm stod for overrækkelsen af prisen på Nordfyns Erhverv og Turismes generalforsamling. Han ser en kæmpe værdi i, at lokale virksomheder på en gang skaber arbejdspladser og er foregangsvirksomhed, når det gælder om skabe bæredygtige løsninger.

Anders Thingholm: - Det kan jeg slet ikke rose nok. Her ser vi en virksomhed, der tager et stort ansvar i forhold at nedbringe spild og unødigvendigt forbrug. Den type virksomheder er guld værd, når det gælder om at nedbringe CO2-belastningen og dermed fremme en mere bæredygtig udvikling. At det så samtidig er med til at skabe lokale arbejdspladser er en win-win situation.

Det er tredje år i træk, at prisen uddelses. De indstillede virksomheder bliver vurderet efter tre kriterier, nemlig:

• Effekt for miljø
  • At tiltaget er bredt integreret i virksomheden
  • At tiltaget rummer innovative løsninger

Anders Tingholm, formand for Teknik- og Miljøudvalget, tlf. +45 21 15 30 82
Mette Højby Petersen, chef for Natur og Miljø, tlf. +45 29 74 33 84