Covid-19: Opskalering af test

Grundet den høje smitte både på Nordfyn og i resten af Region Syddanmark arbejder regionen på højtryk for at øge testkapaciteten.

Nordfyns Kommune er løbende i dialog med Region Syddanmark og Carelink om at øge testkapaciteten, så vi kan imødekomme efterspørgslen på både PCR-test og hurtigtest. Allerede fra i morgen (25. november) kommer der ekstra muligheder for at få en hurtigtest i Otterup.

Det foregår tirsdag og torsdag i Kuplen ved Bibliotek og borgerservice kl. 10:00 – 18:00. Og Søndag kl. 10:00 – 15:00 sammesteds.

Vi har annonceret de nye muligheder på Facebook.

Se den fulde testplan

Vi har opdateret vores plakat med det samlede overblik over testmuligheder i kommunen.

Her kan du se og downloade plakaten.

Ellers kan du også finde den opdaterede oversigt på kommunens Facebook-side. Opslaget med testtiderne er fastgjort i toppen af siden, så længe smitten er høj.

Hvilken test skal jeg vælge?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tager en PCR-test, hvis du har symptomer på COVID-19, eller hvis du er nær kontakt til en smittet. Det gælder også, hvis du er vaccineret eller tidligere smittet. Ellers bruges så vidt muligt hurtigtest.

Coronapas

Der er krav om test for at få et coronapas. Det kan enten være en negativ PCR-test, der er højst 96 timer gammel eller en hurtigtest (antigentest), der er højst 72 timer gammel. Dit coronapas er også gyldigt, hvis du har været smittet med COVID-19 inden for de seneste 6 måneder (180 dage), eller hvis du er vaccineret.