Stor tilfredshed blandt beboerne på de Nordfynske plejehjem

Beboerne på de Nordfynske Plejehjem er blandt de mest tilfredse i landet. Faktisk placerer en ny landsdækkende brugertilfredshedsundersøgelse, gennemført af Ældreministeriet og udført af Danmarks Statistik, Nordfyns Kommune som nummer to blandt landets 98 kommuner. Kommunen skiller sig særligt positivt ud på den samlede tilfredshed, kontinuitet i medarbejderkontakten og oplevet selvbestemmelse.

COLOURBOX42937961.jpg

Undersøgelsen viser generelt et højt niveau i Danmark, hvor omkring ni ud af ti plejehjemsbeboere er tilfredse eller meget tilfredse med hjælpen. Men der er store forskelle kommunerne imellem - og her ligger Nordfyns Kommune markant over landsgennemsnittet.

 

Nordfyns Kommune skiller sig særligt positivt ud på den samlede tilfredshed, kontinuitet i medarbejderkontakten og oplevet selvbestemmelse.

 

Dette er ikke første gang, Nordfyn markerer sig i nationale målinger af kvaliteten i ældreplejen. Tidligere på året viste en tilsvarende tilfredshedsundersøgelse for hjemmeplejen, at kommunens borgere også her var blandt de mest tilfredse på landsplan. Resultaterne ses som en tydelig bekræftelse af, at arbejdet med faglighed, tryghed og personcentreret indsats skaber værdi på tværs af hele ældreområdet.

 

Formanden for Social- og Sundhedsudvalget, Jane Yndgaard, glæder sig over resultatet:
"Vi er virkelig stolte af, at Nordfyns Kommune ligger nummer to i landet. Vi har igennem flere år arbejdet målrettet på at skabe tryghed og tillid i samarbejdet mellem borgere, pårørende og kommunen - og undersøgelsen bekræfter, at den vej, vi har valgt, virker. Det er først og fremmest et stort skulderklap til de dygtige medarbejdere, som hver dag er med til at skabe et godt hjem for beboerne på vores plejehjem."

 

Hun fortsætter:
"Vi har politisk haft et stærkt fokus på kvalitet, nærvær og ordentlighed i ældreplejen. At vores plejehjemsbeboere nu hører til blandt de mest tilfredse i landet, viser, at det lange seje træk med masterplaner, lokale dialoger og et tæt samarbejde med medarbejderne gør en forskel."

 

Chef for Voksen Velfærd, Judith Poulsen, peger på faglighed og tværfagligt samarbejde som en vigtig forklaring: "Vi arbejder ud fra en tydelig, personcentreret tilgang, hvor vi tager udgangspunkt i den enkelte borgers liv, ønsker og ressourcer. I vores masterplaner for området har vi sat retning for en helhedsorienteret og tværfaglig indsats - og vi kan se, at det både skaber sammenhæng i hverdagen og øger oplevelsen af tryghed hos beboerne."

 

Hun fremhæver medarbejdernes centrale rolle: "Resultatet er i høj grad lederne og medarbejderne fra områdernes fortjeneste. De har dialogen med beboerne og deres pårørende, de samarbejder på tværs af faggrupper, og de lykkes med at skabe både kontinuitet og medbestemmelse i beboernes hverdag. Undersøgelsen bekræfter at plejehjemmene er godt i gang med implementering af Ældrereformen: At man føler sig set, taget alvorligt og godt hjulpet på plejehjemmene på Nordfyn."

 

Fakta om undersøgelsen

  • Brugertilfredshedsundersøgelsen blandt plejehjemsbeboere er gennemført for Ældreministeriet af Danmarks Statistik i 2025.
  • ·Undersøgelsen omfatter flere hundrede plejehjem og næsten 10.000 deltagende plejehjemsbeboere i hele landet.
  • Nordfyns Kommune ligger samlet nummer to og er blandt de otte kommuner, der klarer sig særligt godt på både samlet tilfredshed, medarbejderkontinuitet og selvbestemmelse.
  • Læs hele undersøgelsen her: Ny undersøgelse viser høj tilfredshed blandt beboerne på landets plejehjem - Ældreministeriet

Kontaktinformation

  • Jane Yndgaard, Formand for Social- og Sundhedsudvalget, Nordfyns Kommune 
    Telefon: 22722998, E-mail: jany@nordfynskommune.dk
  • Judith Poulsen, Chef for Voksen Velfærd, Nordfyns Kommune
    Telefon: 29173568, E-mail: jup@nordfynskommune.dk