Nordfynske borgere giver hjemmehjælpen et stort skulderklap
Social- og Sundhedsudvalget fremhæver kultur, faglighed og retning


Borgerne i Nordfyns Kommune er generelt meget tilfredse med den hjælp, de modtager fra hjemmeplejen. Det viser en ny landsdækkende brugerundersøgelse, som Social- og Sundhedsudvalget blev præsenteret for på deres møde tirsdag.
Udvalget er utroligt glade over, at borgerne er så tilfredse med hjælpen - og de ser resultaterne som et udtryk for, at Nordfyn har en stærk kultur for at hjælpe hinanden, hvor medarbejderne møder borgerne med både høj faglighed, tværfagligt samarbejde og hjertevarme. Samtidig vurderer udvalget, at undersøgelsen er et spejl af den retning, der er sat med kommunens vision Fælles Veje til Ny Velfærd og masterplanen for ældre- og sundhedsområdet.
Resultaterne i hovedtræk
81 % af borgerne svarer, at de er tilfredse eller meget tilfredse med hjemmeplejen. Undersøgelsen fremhæver især de nordfynske medarbejderes evne til at skabe tryghed og behandle borgerne med respekt. 97 % oplever, at de bliver mødt med værdighed, og 91 % føler sig trygge i hverdagen. Ligeledes angiver 97 %, at de føler sig trygge ved de medarbejdere, der kommer i deres hjem.
Brugerundersøgelsen viser også, at hjemmeplejen har en positiv indvirkning på borgernes livskvalitet. 98 % føler sig rene og præsentable, og 88 % oplever, at de har kontakt med mennesker, de holder af.
Politisk stolthed og ansvar
Social- og Sundhedsudvalget vurderer samlet set, at resultaterne viser, at Nordfyns Kommune er godt forberedt på den nye ældrelov, og at man formår at omstille plejen til Ny Velfærd uden at gå på kompromis med borgernes livskvalitet og tryghed. Udvalget fremhæver, at mange faggrupper har bidraget til det flotte resultat - og at det er en vigtig anerkendelse af både hjemmeplejens medarbejdere og de fagfolk, der understøtter og udvikler området.
Samtidig peger udvalget på, at undersøgelsen går imod det billede, der nogle gange tegnes af en ældrepleje i krise. Men arbejdet er komplekst, og der vil altid være plads til forbedring. Den demografiske udvikling kræver, at man hele tiden udvikler sig - og her viser undersøgelsen, at Nordfyn er på rette vej.
Stolthed blandt medarbejderne
Julie Møller, faglig leder af Otterup Hjemmepleje, deler politikernes begejstring:
"Vi er stolte og glade for det flotte resultat. Det er tydeligt, at vores fokus på værdighed og personcentreret omsorg afspejler sig i borgernes oplevelser. For medarbejderne er det blevet en naturlig del af hverdagen, og det er dét, vi ser resultatet af. Jeg er stolt og glad - på hele Nordfyns vegne."
Fremadrettet fokus
Forvaltningen, politikere og ledere i kommunens nye Helhedspleje vil nu dykke dybere ned i undersøgelsens resultater og bruge indsigterne til at styrke og videreudvikle hjemmeplejen.
Fakta fra undersøgelsen
- 81 % er tilfredse eller meget tilfredse med hjemmeplejen
- 97 % oplever at blive behandlet med værdighed og respekt
- 97 % føler sig trygge ved medarbejderne
- 91 % føler sig trygge i hverdagen
- 98 % føler sig rene og præsentable
- 88 % har kontakt med mennesker, de holder af
Undersøgelsen er gennemført af Danmarks Statistik for Ældreministeriet i perioden november 2024 til februar 2025
Kontaktinformation
Jane Yndgaard (O), formand - tlf. 22722698
Johnny Kristensen (A), næstformand - tlf. 26925514
Gert Rasmussen (A) - tlf. 20812409
Bine Mathiasen (F) - tlf. 40308920
Lasse Mogensen (V) - tlf. 22673902
Marie Holmgaard (I) - tlf. 22913099
Brian Korsgaard (V) - tlf. 61316565