Landzonetilladelse til ny undervisningsbygning på Klintebjergvej 195, Otterup
Nordfyns Kommune giver hermed tilladelse til opførelse af ny undervisningsbygning samt terrænregulering ved Klintebjerg Efterskole på matr. 33 og 37a Gerskov by, Skeby, beliggende Klintebjergvej 195, 5450 Otterup.
Afgørelse
Zonetilladelse
5450 Otterup
1. april 2025
4. marts 2025
Tilladelsen er givet efter Planlovens § 35.
Det er en betingelse for tilladelsen,
-
at der kan meddeles byggetilladelse til det ansøgte byggeri.
-
at der ved byggeriet anvendes lavreflekterende vinduer (reflektans < 10 %),
-
at der kan indhentes dispensation for den del af terrænreguleringen, der forefindes foran strandbeskyttelseslinien.
Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år.
Tilladelsen må ikke udnyttes, før klagefristen er udløbet. En rettidig klage har opsættende virkning, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet.
Tilladelsen vedrører kun forholdet til landzonebestemmelserne. Andre nødvendige tilladelser skal søges hos relevante myndigheder.
Byggeriet må ikke påbegyndes, før der er givet byggetilladelse.
Offentliggørelse
Afgørelsen offentliggøres på kommunens hjemmeside www.nordfynskommune.dk den 4/3-2025.
Landzonetilladelsen kan ikke udnyttes før klagefristen er udløbet dvs. d. 2/4-2025.
Ansøgningen
Der er søgt om tilladelse til opførelse af en ny undervisningsbygning med tilhørende omklædning og køkken på i alt 265m2, herunder tilhørende udhuse og overdækninger på i alt 112 m² på ejendommen matr. 33 og 37a Gerskov by, Skeby, beliggende Klintebjergvej 195, 5450 Otterup der ejes af Klintebjerg Efterskole.
Bygningen opføres som træbygning i certificeret bæredygtigt træ. Bygningen udformes efter traditionelt konstruktionsprincip med limtræsrammer i massivt træ. Taget udføres som sadeltag. Bygningen udformes med lidt større ”tagudhæng” på begge facader, der danner en åben overdækning til opbevaring af joller/shelterplads, udekøkken og adkomstområde. Husets facader beklædes med træ og taget udføres som grønt tag.
Bygningshøjden udgør maksimalt 6,60 m til kip og det bebyggede areal 265 m².
Kommunens landzonetilladelse er nødvendig, fordi ejendommen ligger i landzone.

Ejendommen
Ejendommen ligger i landzone og er en samlet fast ejendom på ca. 4,4 ha. For den nye bygning vurderes gældende kommuneplanramme O30 - Klintebjerg Efterskole overholdt i forhold til anvendelse, bygningshøjde og bebyggelsesprocent.
Kommuneplan
En del af det ønskede byggefelt er udpeget som Naturområder med særlige naturbeskyttelsesinteresser i kommuneplanen, afledt af Natura 2000 udpegninger. Her gælder retningslinjerne: 3.4.6, 3.4.8 og 3.4.9. Derudover indeholder området landskabsudpegninger i kommuneplanen og er beliggende inden for kystnærhedszonen.
I ansøgningen er der redegjort for at de landskabelige interesser ikke tilsidesættes og det beskrives, at bygningen lægger sig ind i landskabet, hvilket understøttes af visualiseringer af bygningen, som opføres med sedumtage. Illustrationer viser også placeringen i kystlandskabet og dermed oplevelsen af bygningen fra vandet i forhold til den kystnære beliggenhed. En kystnær placering som understøttes af bygningens anvendelse til bl.a. opbevaring af kajakker og kanoer.
Udvidelse og forhøjelse af eksisterende dige
Illustrationerne viser de fremtidige visuelle forhold i forhold til placeringen i landskabet. Det oplyses i ansøgningen, at der søges særskilt om udvidelse og forhøjelse af diget hos kystdirektoratet for arealerne beliggende inden for strandbeskyttelse. Ligesom der søges hos kystdirektoratet om ny bro.
Øvrige bindinger/udpegninger
- Delvis omfattet af strandbeskyttelslinie
Det er Nordfyns Kommunes vurdering, at den ansøgte bygning vil have en meget begrænset indflydelse på landskabet i område, idet bygningen er tilpasset det omgivende område.
Da den nye bygning opføres i umiddelbar nærhed af eksisterende bygninger på ejendommen sikres en samlet bebyggelse på ejendommen.
Nordfyns Kommune har ikke besigtiget ejendommen.
I denne sag har Nordfyns Kommune skønnet, at det ansøgte er af underordnet betydning for naboerne, idet den ansøgte bebyggelse vil være en naturlig fortsættelse af de eksisterende aktiviteter på ejendommen.
Begrundelse for afgørelsen
Nordfyns Kommune har vurderet, at der kan gives landzonetilladelse til det ansøgte. Nedenfor er kommunens samlede vurdering.
Det er Nordfyns Kommunes vurdering, at det ansøgte byggeri er tilpasset landskabet, og at det ikke er i strid med kommuneplanens udpegninger.
Der er lagt vægt på
-
At det ansøgte får et visuelt udtryk, størrelse og materialevalg der vil kunne indpasses naturligt i omgivelserne,
Nordfyns Kommunes vurderer, at det ansøgte vil have en begrænset påvirkning af de landskabelige forhold i området og naturen omkring det ansøgte.
Herudover er der i behandlingen lagt vægt på, at det ansøgte ikke tilsidesætter de hensyn som kommunen skal varetage efter planloven. Herunder de landskabelige hensyn samt hensynet til naboerne.
Natura 2000
Nordfyns Kommune vurderer, at byggearbejdet ikke vil have væsentlig indvirkning på dyre- og planteliv, herunder at der ikke vil ske forringelse eller beskadigelse af yngle-, vokse, eller rasteområder for særligt beskyttede arter jf. habitatsbekendtgørelsen.
Projektet opføres delvis inden for Natura 2000-område nr. 110 Odense Fjord.
Projektet inddrager ikke habitatnaturtyper og vurderes ikke at have en indvirkning herpå.
Området er også en fuglebeskyttelsesområde i kraft af det rige fugleliv, der er knyttet til fjorden. På udpegningsgrundlaget er en række sårbare fuglearter, som anvender vandene og små øer ud for Klintebjerg til raste-, yngle- og fourageringslokalitet. Det vurderes, at såfremt der stilles vilkår om lavreflekterende vinduer (reflektans < 10 %), så vil projektet hverken i sig selv eller i forbindelse med det øvrige og andre projekter og pla-ner medføre en væsentlig indvirkning på Natura 2000-området integritet.
Retsregler
Nordfyns Kommune har truffet afgørelse efter planlovens § 35.
Planlov
Planloven, lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, og senere ændringer.
Kommuneplan 2017-29 for Nordfyns Kommune.
Øvrig lovgivning
Der er ikke taget stilling til øvrig lovgivning som f.eks. byggeloven, landbrugslov, skovloven mv.
Klagevejledning
Afgørelsen kan inden 4 uger fra offentliggørelsen påklages af enhver med retlig interesse i afgørelsen samt af landsdækkende foreninger og organisationer, der som hovedformål har at beskytte natur og miljø eller varetager væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen.
Hvis klagefristen udløber en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Klage til Planklagenævnet indgives ved anvendelse af digital selvbetjening. Du klager via Klageportalen, der findes på Planklagenævnets hjemmeside. Du logger på, ligesom du plejer, typisk med MitID. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.
Når du klager, skal du betale et gebyr, som for privatpersoner er på 900 kr. og for virksomheder, foreninger og offentlige myndigheder på 1.800 kr. Betaling af klagegebyr sker ved elektronisk overførsel til Planklagenævnet via Klageportalen.
Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening. Nævnet kan undlade at afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at klager ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening.
Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Nordfyns Kommune.
Kommunen videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.
Afgørelsen kan indbringes for domstolene inden 6 måneder fra offentliggørelsen.