Landzonetilladelse til ændret anvendelse af Stensbyvej 18, Skamby
Nordfyns Kommune giver hermed tilladelse til en ændret anvendelse af en tidligere landbrugsejendom sådan at den fremadrettet kan anvendes til turistvirksomhed i form af besøgshaver mv. Der indrettes gårdbutik i overflødig landbrugsbygning efter reglerne i §37 i Planloven på matr.nr. 12a Skamby by, Skamby, beliggende Stensbyvej 18, 5485 Skamby.
Afgørelse
Zonetilladelse
5485 Skamby
18. marts 2025
18. februar 2025
Tilladelsen er givet efter Planlovens § 35.
Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år.
Tilladelsen må ikke udnyttes, før klagefristen er udløbet. En rettidig klage har opsættende virkning, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet.
Tilladelsen vedrører kun forholdet til landzonebestemmelserne. Andre nødvendige tilladelser skal søges hos relevante myndigheder.
Offentliggørelse
Afgørelsen offentliggøres på kommunens hjemmeside www.nordfynskommune.dk den 18/2-2025.
Landzonetilladelsen kan ikke udnyttes før klagefristen er udløbet dvs. d. 18/3-2025.
Ansøgningen
Der er søgt tilladelse til en ændret anvendelse af bygning 5 fra maskinhus, garage til erhverv(gårdbutik) på matr.nr. 12a Skamby by, Skamby, beliggende Stensbyvej 18, 5485 Skamby.
Der søges samtidig om en ændret anvendelse af hele ejendommen fra landbrug til turisterhverv i form af besøgshaver mv.
Ejendommen er en landbrugsejendom på ca. 2 ha.
Det oplyses, at gårdspladsen vil blive anvendt til parkering i forbindelse med aktiviteter.
Kommunens landzonetilladelse er nødvendig, fordi ejendommen ligger i landzone og idet der ønskes en ændret anvendelse af ejendommens arealer.

Ejendommen
Ejendommen ligger i landzone og er en landbrugsejendom på ca. 2 ha.
I henhold til kommunens byggesagsarkiv og BBR.registret, er der på ejendommen noteret følgende bygninger:
- Bygning 1: Stuehus til landbrugsejendom på 190 m2.
- Bygning 2: Lade på 500 m2.
- Bygning 3: Stald på 300 m2.
- Bygning 5: Maskinhus på 288 m2.
Kommuneplan
Ejendommen er i Nordfyns Kommuneplan ikke omfattet af rammebestemmelser.
Øvrige bindinger/udpegninger
- Der er ingen øvrige bindinger på ejendommen.
Besigtigelse og orientering
Nordfyns Kommune har ikke besigtiget ejendommen.
I denne sag har Nordfyns Kommune skønnet, at det ansøgte er af underordnet betydning for naboerne idet naboejendommen ikke forventes at blive berørt af tilladelsen.
Begrundelse for afgørelsen
Nordfyns Kommune har vurderet, at der kan gives landzonetilladelse til det ansøgte. Nedenfor er kommunens samlede vurdering.
Det er Nordfyns Kommunes vurdering, at det ansøgte har en meget begrænset landskabsmæssig påvirkning, og at det ansøgte projekt ikke er i strid med kommuneplanens udpegninger.
Det er Nordfyns Kommunes vurdering, at den ansøgte gårdbutik kan indrettes efter §37 i Planloven da bygning 5 er en overflødiggjort landbrugsbygning, der er ældre end 5 år og idet at indretning vurderes ikke at være omfattende.
Der er lagt vægt på
-
at den ansøgte aktivitet vil have en meget begrænset påvirkning på omgivelserne,
-
at den ønskede aktivitet ikke medfører en ændring af forholdene omkring gården som f.eks. parkeringsarealer.
Nordfyns Kommunes vurderer, at det ansøgte er naturligt indpasset i de landskabelige forhold omkring ejendommen.
Herudover er der i behandlingen lagt vægt på, at det ansøgte ikke tilsidesætter de hensyn som kommunen skal varetage efter planloven. Herunder de landskabelige hensyn samt hensynet til naboerne.
Natura 2000
Nordfyns Kommune vurderer, at det ansøgte ikke vil have væsentlig indvirkning på dyre- og planteliv, herunder at der ikke vil ske forringelse eller beskadigelse af yngle-, vokse, eller rasteområder for særligt beskyttede arter jf. habitatsbekendtgørelsen.
Retsregler
Nordfyns Kommune har truffet afgørelse efter planlovens § 35.
Landzonen skal ifølge planloven friholdes for bebyggelse, der ikke er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri.
Planlov
Planloven, lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, og senere ændringer
Kommuneplan 2021-33 for Nordfyns Kommune
Klagevejledning
Afgørelsen kan inden 4 uger fra offentliggørelsen påklages af enhver med retlig interesse i afgørelsen samt af landsdækkende foreninger og organisationer, der som hovedformål har at beskytte natur og miljø eller varetager væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen.
Hvis klagefristen udløber en lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Klage til Planklagenævnet indgives ved anvendelse af digital selvbetjening. Du klager via Klageportalen, der findes på Planklagenævnets hjemmeside. Du logger på, ligesom du plejer, typisk med MitID. Klagen sendes gennem Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for myndigheden i Klageportalen.
Når du klager, skal du betale et gebyr, som for privatpersoner er på 900 kr. og for virksomheder, foreninger og offentlige myndigheder på 1.800 kr. Betaling af klagegebyr sker ved elektronisk overførsel til Planklagenævnet via Klageportalen.
Planklagenævnet skal som udgangspunkt afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening. Nævnet kan undlade at afvise en klage, som ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der foreligger særlige forhold, der gør, at klager ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening.
Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Nordfyns Kommune. Kommunen videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes.
Afgørelsen kan indbringes for domstolene inden 6 måneder fra offentliggørelsen.