Landzonetilladelse - lovliggørelse af læskur til heste og kvæg, Nr. Nærå.
Nordfyns Kommune giver hermed lovliggørende landzonetilladelse til 20 m2 læskur til heste og kvæg på Roerslevvej 59, 5450 Otterup, matr. nr. 11c, Nr. Nærå By, Nr. Nærå.
Afgørelse
Zonetilladelse
5450 Otterup
4. juli 2025
3. juni 2025
Tilladelsen er givet efter Planlovens § 35.
Tilladelsen vedrører kun forholdet til landzonebestemmelserne jf. planlovens kap. 7.
Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år fra i dag jf. § 56, stk. 2 i Planloven.
Tilladelsen må ikke udnyttes, før klagefristen er udløbet.
Vilkår for tilladelsen
- 
at taget sænkes 30 cm senest den 20. august 2025 
Offentliggørelse og klagefrist
Landzonetilladelsen offentliggøres på vores hjemmeside fredag den 6. juni 2025.
Klagefristen er 4 uger fra offentliggørelsen af tilladelsen. Tilladelsen kan ikke udnyttes før klagefristen er udløbet.
Hvis der klages, så har klagen opsættende virkning og det betyder, at tilladelsen kun må udnyttes, hvis Planklagenævnet bestemmer det.
Kommunen orienterer ansøger efter klagefristen udløb.
Ansøgningen
Der er søgt om tilladelse til lovliggørelse af 20 m2 læskur, der er opført på nordsiden af hallen. Læskuret er opført i 2022-2023 og er udført som overdækning i forlængelse af taget på hallen. Læskuret anvendes til de 3 heste og 3 kvæg, der er på ejendommen. Siderne mod øst og vest er beklædt med træ og læskuret er åbent mod nord. Taget er stålplader.

Ansøgningen
Der er søgt om tilladelse til lovliggørelse af 20 m2 læskur, der er opført på nordsiden af hallen. Læskuret er opført i 2022-2023 og er udført som overdækning i forlængelse af taget på hallen. Læskuret anvendes til de 3 heste og 3 kvæg, der er på ejendommen. Siderne mod øst og vest er beklædt med træ og læskuret er åbent mod nord. Taget er stålplader.
Luftfoto, hvor læskuret er vist med gul farve.
Kommunens oplysninger om ejendommen
Ejendommen er en landbrugsejendom i landzone og ejendommen består af en matrikel med et areal på 27.581 m2. Hallen er opført efter forudgående landzonetilladelse, da hallen ikke var driftsmæssig nødvendig bygning.
I BBR er der registreret disse bygninger:
Bygning 1: 159 m2 fritliggende enfamiliehus- opført 1910
Bygning 2: 171 m2 udhus, opført 1910
Bygning 3: 300 m2 garage, maskinhus
Ejendommen ligger inden for disse udpegninger/interesser jf. konfliktsøgning i kort og kommuneplan:
- 
Kystnærhedszone Kystnærhedszonen er fastlagt i planloven, og hensigten med kystnærhedszonen er at beskytte det danske kystlandskab, hvis udstrækning og variation er enestående i Europa. De danske kyststrækninger er flere steder noget af det mest uberørte natur og landskab, som Danmark har. Planlægningen skal sikre, at de danske kyststrækninger fortsat bevarer deres karakter og helhed som et sammenhængende landskab, så også de efterfølgende generationer kan have glæde af at opleve de relativt uberørte kystlandskaber. 
- 
Større uforstyrrede landskaber Landskabet skal generelt friholdes for større tekniske anlæg, større infrastrukturanlæg som motorvej og jernbane, større bysamfund og væsentlig bymæssig påvirkning i øvrigt samt større ferie- fritidsanlæg som motorbaner, større skydebaner eller feriecentre. Med større tekniske anlæg er der først og fremmest tale om høje anlæg, der er synlige over større afstande så som vindmøller, master, højspændingsanlæg, skorstene mv. 
- 
Beskyttet sten-og jorddige 
- 
Bilag IV arter Jf. Bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter skal kommunen i forbindelse med administration af gældende lovgivning sikre, at der ikke sker forringelse af yngle- og rasteområder for en række strengt beskyttede dyrearter (opført på habitatdirektivets bilag IV). Kommunen er ikke bekendt med forekomst af bilag IV arter på arealet. 
Naboorientering
Forudgående naboorientering inden afgørelse er undladt jf. Planlovens § 35, stk. 5, da det ansøgte anses for at være af underordnet betydning for naboerne på grund af placeringen bag ved hallen og i god afstand fra naboer.
Begrundelse for afgørelsen
Nordfyns Kommune har vurderet, at der kan gives landzonetilladelse til læskuret.
Dette er indgået i vores vurdering:
- 
Vi har vurderet, at læskuret ikke kan betragtes som en driftsmæssig nødvendig bygning for de 3 heste og 3 kvæg, da der ikke er tale om et dyrehold af et vist omfang eller et driftsøkonomisk nødvendigt dyrehold for den jordbrugsmæssige udnyttelse af ejendommen. 
- 
Placeringen er uden betydning for det beskyttede sten og jorddige ved nordskellet. 
- 
Opførelse er uden betydning for interesserne for det større uforstyrrede landskab, da der ikke er tale om et større teknisk byggeri. 
- 
Læskuret er placeret ved eksisterende bygning og påvirker ikke kystlandskabet. 
- 
Læskuret ligger bag ved hallen og der er ikke tale om opførelse uden tilknytning til de øvrige bygninger på ejendommen. 
- 
Læskuret placering giver ingen visuelle påvirkning af landskabet og når taget sænkes de 30 cm, vil det også virke som en mindre bygning og ikke som en udvidelse af hallen. 
- 
Læskuret kan ikke ses fra offentlig vej. Læskuret sikrer at de udegående dyr har adgang til skygge og tørt leje. 
I forhold til Bilag IV arter, så vurderer vi, at læskuret ikke vil have væsentlig indvirkning på dyre- og planteliv, herunder at der ikke vil ske forringelse eller beskadigelse af eventuel yngle-, vokse, eller rasteområder for særligt beskyttede arter jf. habitatbekendtgørelsen.
I forhold til Natura 2000, så vurderes det, at læskuret ikke har nogen påvirkning, da der ikke erNatura 2000 område i nærheden af ejendommen.
Klagevejledning
Afgørelser efter Planloven kan, jf. Planlovens §58, stk. 1 og §59, påklages til Planklagenævnet af:
- 
Erhvervsministeren 
- 
Enhver med retlig interesse i sagens udfald (herunder en nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker) 
- 
Landsdækkende foreninger, der som hovedformål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen, på betingelse af at foreningen eller organisationen har vedtægter eller love, der dokumenterer dens formål, og repræsenterer mindst 100 medlemmer. 
Klagen indsendes via klageportalen, som du finder via Planklagenævnets hjemmeside. Du skal logge på med Nemlogin (MitID). Klagen er først indsendt, når den er tilgængelig for Nordfyns Kommune på klageportalen.
Gebyr
Du skal betale et klagegebyr, når du indsender en klage. Det koster kr. 900,- for privatpersoner og kr. 1.800, - for virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder.
Fritagelse
Planklagenævnet afviser din klage, hvis du sender den uden om klageportalen, medmindre du forinden er blevet fritaget for brug af klageportalen. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge klageportalen, kan du på nævnets hjemmeside læse mere om hvordan du søger om fritagelse og betingelserne for at blive fritaget.
Tidsfrister
Klagen skal være modtaget senest 4 uger efter afgørelsen. Hvis fristen udløber i weekenden eller på en helligdag, forlænges den til følgende hverdag. Kommunen sender det materiale, der er indgået i sagens behandling til Planklagenævnet, jf. Planlovens § 60. Hvis der klages, vil ansøger og ejer blive underrettet.
Hvis du ønsker at indbringe denne afgørelse for en domstol, skal retssagen være anlagt inden 6 måneder efter, at du har modtaget afgørelsen, jf. § 62, stk. 1. i Planloven.