Høring af ansøgning om at omlægge en privat fællesvej, Kærvej, ved Strandkrogen, Hasmark.

Geopartner Landinspektører A/S søger på vegne af Skanlux Byggefirma A/S om tilladelse til at omlægge en del af den private fællesvej, Kærvej, Hasmark, 5450 Otterup.

Type

Høring

Område

5450 Otterup

Høringsfrist
Offentliggjort
Send høringssvar
Type

Høring

Område

5450 Otterup

Høringsfrist

18. marts 2024

Offentliggjort

12. januar 2024

Send høringssvar

Vejstrækningen, som de gerne vil omlægge, ligger på ejendommene, Strandkrogen 23-29 med flere, Hasmark, 5450 Otterup. Strækningen er angivet med grønt på Geopartners oversigtskort af 21. december 2023.

Konkret søger de om tilladelse til at nedlægge den ”grønne” vejstrækning og som erstatningsvej at udlægge og anlægge en ny ”rød” 4 meter bred privat fællesvej på ejendommen, matrikel nr. 16s, Hasmark By, Norup.

Har du bemærkninger til Geopartners ansøgning om at omlægge en del af den private fællesvej, Kærvej, denne annonce med mere, bedes du komme med dine bemærkninger.

Du sender bemærkningerne til Nordfyns Kommune, Østergade 23, 5400 Bogense, att.: Drift, eller sender dit svar ind via digital post. Alternativt kan 'send svar'-knappen øverst på denne side benyttes, men ikke hvis du bruger hotmail.

Bemærkningerne skal gerne være os i hænde senest den 18. marts 2024.

Ansøgningen

Geopartner Landinspektører A/S søger om tilladelse til at omlægge en del af den private fællesvej, Kærvej. Konkret søger de om tilladelse til at omlægge den ”grønne” del af vejen, som ligger på sommerhusgrundene, Strandkrogen 23-29 med flere. Og de foreslår, at de som erstatningsvej for den ”grønne” vej udlægger og anlægger en ny ”rød” privat fællesvej på ejendommen, matrikel nr.16s.

Geopartners oversigtskort af 21. december 2023 om at omlægge den private fællesvej, Kærvej, ved sommerhusgrundene, Strandkrogen 23-29 mfl., Hasmark, 5450 Otterup.

De oplyser, at den ”grønne” vejs placering på sommerhusgrundene, Strandkrogen 23-29, gør det uforeneligt med en hensigtsmæssig indretning og udnyttelse af grundene med sommerhuse med mere.

De oplyser videre, at de derfor har indgået en aftale med ejeren af markejendommen, matrikel nr. 16s, om, at de kan etablere en ny ”rød” vej på matrikel nr. 16s, som erstatningsvej for den ”grønne” vej.

De vurderer, at den private fællesvej, Kærvej, har været benyttet som markvej, har bestået af et kørespor og har haft en fysisk bredde på 3 til 3,5 meter.

De vurderer videre, at Kærvej, de seneste år alene har fungeret som adgangsvej for ejendommen, matrikel nr. 14c. Da arealer vest for matrikel nr. 14c drives af ejeren af ejendommen, matrikel nr. 16s, som i øvrigt ikke selv benytter vejen som adgangsvej til sine markarealer.

De oplyser, at de vil udlægge den nye ”røde” vej i en bredde på 4 meter og anlægge vejen som et kørespor i marken, som den nuværende Kærvej. Og de vil optage den nye vej på matrikelkortet som adgangsvej til ejendommen, matrikel nr. 14c.

De vurderer derfor alt i alt, at Kærvej lokalt kan omlægges, og at den ”grønne” vejstrækning dermed kan nedlægges og erstattes af den ”røde” vejstrækning.

Nordfyns Kommunes umiddelbare vurdering

Den eksisterende ”grønne” del af den private fællesvej, Kærvej, ligger i et sommerhusområde. Medens den nye ”røde” private fællesvej vil komme til at ligge i landzone.

Det er umiddelbart vores vurdering, at Kærvej giver adgang til ejendommene, matrikel nr. 14c, nr. 13o, nr. 9b, nr. 16s, eventuelt flere ejendomme.

Nævnte ejendomme er markarealer og beplantede arealer, og ejendommene er uden beboelse, industribygninger og lignende.

Udsnit af Nordfyns Kommunes oversigtskort af 5. januar 2024 om at omlægge den private fællesvej, Kærvej, ved Strandkrogen 23-29, 5450 Otterup.

Det er umiddelbart vores vurdering, at vejen kun har færdselsmæssig betydning for nævnte ejendomme i forbindelse med dyrkning, drift og vedligeholdelse af ejendommene, og at en vej udlagt og anlagt i 4 meters bredde som et kørespor vil være tilfredsstillende for nødvendig relateret motoriseret og lignende færdsel i forbindelse med den nævnte benyttelse af ejendommene.

Det er derudover vores vurdering, at vejen ikke har almen offentlig færdselsmæssig betydning for øvrige i lokalområdet, ud over fodgængeres og cyklisters ret til at færdes på vejen i henhold til naturbeskyttelseslovens regler om offentlighedens ret til at færdes på stier og veje i det åbne land i Danmark.

Det er derfor vores vurdering, at en vej udlagt i 4 meters bredde som et kørespor i marken vil være en tilfredsstillende vej for nødvendig motoriseret og lignende færdsel i forbindelse med dyrkning, drift og vedligeholdelse af berørte ejendomme.

Derfor, og på det indtil videre foreliggende kendte grundlag, er det vores umiddelbare vurdering, at vejen kan omlægges, som ansøgt af Geopartner.

Men indtil videre afventer vi dog og ser, hvad der eventuelt kommer af bemærkninger til ansøgningen om at omlægge vejen.

Hvem skal udføre og betale omlægning af vejen?

Ender sagen med, at Geopartner Landinspektører A/S får tilladelse til at omlægge den private fællesvej, er det en offentligretlig tilladelse, og det er dermed op til dem at udnytte tilladelsen.

Vi kan forstå på Geopartners ansøgning, at de har indgået en aftale med ejeren af ejendommen, matrikel nr. 16s, om, at den nye ”røde” vej kan udlægges og anlægges på matrikel nr. 16s.

Der er en privatretlig aftale mellem Geopartner og ejeren af matrikel nr. 16s, og dermed en aftale som vi ikke kan tage stilling til. Vi kan derfor ikke bestemme, at vejen skal placeres på matrikel nr. 16s, men kun give tilladelse til at placere vejen på matrikel nr. 16s.

Hvem der skal udlægge og anlægge vejen er også et privatretligt anliggende mellem de berørte parter i sagen, ansøger, berørte grundejere, vejberettigede grundejere, vejejere med flere.

Det almindelige i disse sager er dog, at ansøgeren udfører og betaler arbejdet.

Hvem skal berigtige matrikelkort og tingbøger?

Ender sagen med, at Geopartner Landinspektører A/S får tilladelse til lokalt at omlægge den private fællesvej, Kærvej, og de omlægger vejen, vil vi stille krav om, at de skal sørge for, at matrikelkort, tingbøger, ejendomsregistre med mere berigtiges i nødvendigt omfang, og at de betaler udgiften derfor.

Er der ledningsanlæg i vejen, og hvad skal der ske med dem?

I den private fællesvej, Kærvej, ligger der eventuelt forskellige ledningsanlæg, så som elkabler, telekabler, vandledninger, kloakledninger med flere ledningsanlæg.

I forbindelse med denne høring hører vi derfor også relevante forsyningsselskaber, om de har ledningsanlæg i vejen.

Viser høringen, at der ligger ledningsanlæg i vejen, er det vores vurdering, at ledningsanlæg i dag ligger efter privatvejslovens gæsteprincip, som udmøntet i privatvejslovens § 70, stk. 1.

Og viser høringen, at der ligger ledningsanlæg i vejen, og ender sagen med, at vejen omlægges, er det vores vurdering, at ledningsanlæg dermed vil komme til at ligge som gæst i det nedlagte vejareal efter det ulovbestemte gæsteprincip.

Indtil videre afventer vi dog og ser, om der er ledningsanlæg i vejen.

Hvad er en privat fællesvej, en vejret og en vejberettiget?

Definitionen på en privat fællesvej er en vej, som ligger på en ejendom, og som ejeren af en anden ejendom har ret til at benytte som færdselsareal for sin ejendom, jf. privatvejslovens § 10, pkt. 3.

Denne ret er en vejret, som giver en ejer af en ejendom ret til at benytte en privat fællesvej som færdselsareal for ejendommen, typisk som adgangsvej til sin ejendom med kørende mo-toriseret færdsel, jf. privatvejslovens § 10, pkt. 5.

En vejberettiget er en grundejer, der ejer en ejendom med vejret, jf. privatvejslovens § 10, pkt. 6.

Vejretten er tilknyttet ejendommen, og det betyder, at alle, der har et ærinde til ejendommen, må benytte vejen.

Reglerne om at omlægge en privat fællesvej

En privat fællesvej må ikke nedlægges eller omlægges uden en kommunes tilladelse, jf. privatvejslovens § 71. Og kommunen skal behandle en sag om nedlæggelse eller omlægning efter privatvejslovens §§ 72-78.

Kommunen skal tage stilling til, om en privat fællesvej helt eller delvist kan nedlægges eller omlægges, hvis en grundejer med den fornødne interesse i vejen beder kommunen om det. jf. privatvejslovens § 72, stk. 1.

Spørgsmålet, om en kommune efter privatvejslovens § 72, stk. 1, kan give tilladelse til at nedlægge eller omlægge en privat fællesvej, afhænger af kommunens skøn. Ved denne vurdering, skal kommunen varetage almene offentligretlige hensyn, primært af trafikal og vejteknisk art.

Hvis ingen almene offentligretlige hensyn taler imod en nedlæggelse eller omlægning af en privat fællesvej, skal kommunen vurdere, om vejen er eneste adgangsvej til en ejendom eller af vigtighed for en ejendom.

En privat fællesvej skal helt eller delvist opretholdes, hvis vejen efter matrikelkortet er eneste adgangsvej til en ejendom, og der ikke samtidigt etableres anden vejadgang. Vejen skal også helt eller delvist opretholdes, hvis vejen i øvrigt er af vigtighed for en ejendom med vejret til vejen, jf. privatvejslovens § 72, stk. 2.

I tilfælde hvor en privat fællesvej hverken er eneste adgangsvej eller vurderes at være af vigtighed for en ejendom, skal kommunen foretage en konkret afvejning af parternes interesser, dels i at bevare vejen i dens nuværende vejforløb og dels i at omlægge vejen.

En tilladelse til at omlægge en privat fællesvej efter privatvejslovens § 72, stk. 1, medfører, at eventuelle vejrettigheder, til det vejstykke, der nedlægges, bortfalder, hvis tilladelsen i øvrigt udnyttes.

Det er almindelig antaget, at vejrettigheder ved en omlægning af en privat fællesvej overføres fra det nedlagte vejstykke til det nye vejstykke.

Kommunen skal offentligøre en påtænkt beslutning om at nedlægge eller omlægge en privat fællesvej eller dele af vejen. Den påtænkte beslutning skal samtidig meddeles til ejere af vejen, ejere af tilgrænsende ejendomme, ejere af ejendomme, hvis adkomst eller rettigheder til vejen er tinglyst, og ejere af ejendomme, der må antages at have vejret til vejen.

Og kommunen skal give en frist på minimum 8 uger til at komme med bemærkninger, indsigelser og ændringsforslag, jf. privatvejslovens § 73, stk. 1 og 2.

Hvis kommunen afviser en indsigelse om, at den private fællesvej er eneste adgang eller af vigtighed for en ejendom, og herefter giver tilladelse til at nedlægge eller omlægge vejen, skal kommunen oplyse om, at spørgsmålet om vejens vigtighed kan indbringes for taksationsmyndighederne inden 4 uger efter meddelelsen af kommunens afgørelse, jf. privatvejslovens § 75.

Hvis kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om den private fællesvejs nedlæggelse eller omlægning, kan kommunen fordele udgifterne ved sagens behandling, herunder udgifterne til notering i matriklen og berigtigelse af tingbogen, jf. privatvejslovens § 78, imellem de grundejere, der har interesse i en nedlægning eller omlægning af vejen, jf. privatvejslovens § 76, stk. 1.

I henhold til privatvejslovens § 78 skal kommunen sørge for, at en nedlægning eller omlægning af en privat fællesvej, jf. privatvejslovens § 72, stk. 1, noteres i matriklen og berigtiges i tingbogen.

Lovgrundlag

Kærvej, 5450 Otterup, er en privat fællesvej, som skitseret på vores oversigtskort af 5. januar 2024, jf. privatvejslovens § 10, pkt. 3.

Den private fællesvej er dermed underlagt privatvejslovens regler, jf. privatvejslovens § 2, stk. 1, og vi administrerer vejen som vejmyndighed, jf. privatvejslovens § 1, stk. 2.

Den private fællesvej ligger dels i landzone og dels i et sommerhusområde. De dele af vejen, som ligger i landzone, er underlagt privatvejslovens landregler, jf. privatvejslovens § 4, og de dele af vejen, som ligger i et sommerhusområde, er underlagt privatvejslovens byregler, jf. privatvejslovens § 3, stk. 1.

Det kræver vores tilladelse at omlægge den private fællesvej, jf. privatvejslovens § 71.

Vi skal behandle ansøgningen om at omlægge den private fællesvej i overensstemmelse med privatvejslovens regler, §§ 72-78.

Omtalte love, kan ses på Civilstyrelsens hjemmeside, Retsinformation:

  • Privatvejsloven, lovbekendtgørelse nr. 422 af 25. april 2023