Forslag til Risikostyringsplan for Odense Fjord 2021-2027

Orientering om offentlighedsperiode for Risikostyringsplan for stormflod fra hav.

Type
Høring
Høringsfrist
27.08.2021
Område
5450 Otterup5270 Odense N
Lagt online
26.02.2021

EU's oversvømmelsesdirektiv er en del af den danske lovgivning. Det drejer sig om loven, der i folkemunde kaldes oversvømmelsesloven. Kystdirektoratet har ifm. loven udpeget risikoområder, hvor en større oversvømmelse fra havet, fjorde eller vandløb må anses som sandsynlig.

Kommuner med risikoområder skal i følge loven udarbejde en risikostyringsplan, med fokus på forebyggelse, sikring og beredskab i forbindelse med større oversvømmelser. Det vil bl.a. sige, at borgere der bor i områderne skal oplyses om oversvømmelsesrisikoen. Nærværende Risikostyringsplan er en videreførelse af den første Risikostyringsplan for Odense Fjord 2015-2021.

Boligejere (og boligkøbere) samt virksomheder har selv ansvaret for at sikre deres ejendom mod oversvømmelse. Med Oversvømmelsesdirektivet følger der dog også et ansvar til kommunerne om, at oplyse grundejerne i højrisiko områder.

Planen indeholder en vurdering af faren og risikoen for oversvømmelse fra havet, mål til styring af risikoen og forslag til tiltag, der skal sættes i gang over de kommende år for at reducere risikoen for oversvømmelse.

Se den samlede plan med bilag på dette link:https://nordfyn.viewer.dkplan.niras.dk/plan/21#/3706

Retsvirkning

Risikostyringsplanen er overordnet kommuneplanen og sektorplanerne. Risikostyringsplanen indeholder rammer og bindinger for den øvrige planlægning i det udpegede område.

Kommunen har pligt til at virke for planens gennemførelse.

Kommunalbestyrelsen har 25. februar 2021 godkendt forslag til Risikostyringsplan for Odense Fjord 2021-2017 til offentlig fremlæggelse.

Interessentinddragelse

Nordfyns Kommune vil i løbet af høringsperioden, men også efter planens implementering, inddrage relevante interessenter.

Planen er til offentlig høring

Planforslaget er offentliggjort fra 26. februar 2021 til 27. august 2021.

Hvis du har spørgsmål til planforslaget inkl. bilag, kan du kontakte os. Ved Spørgsmål kan der rettes henvendelse til teknisk@nordfynskommune.dk eller på telefonnummer 64 82 82 82.

Indsigelser, kommentarer og ændringsforslag kan sendes til Nordfyns Kommune, Østergade 23, 5400 Bogense eller mail: teknisk@nordfynskommune.dk med mærket ”høringssvar vedr. Risikostyringsplan for Odense Fjord”.

Materialet skal være kommunen i hænde senest 27. august 2021.

Miljøvurdering af planen

Planen er omfattet af miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, da det er planer inden for fysisk planlægning og arealanvendelse, og da de fastlægger rammerne for fremtidige infrastrukturprojekter (lovens bilag 2, pkt. 10, litra k).

Der er derfor udarbejdet en miljørapport samtidig med udarbejdelsen af planforslaget. Miljørapporten beskriver de sandsynlige væsentlige miljømæssige påvirkninger inden for temaerne: Biologisk mangfoldighed, fauna og flora, jordforurening og landskab.

Miljørapporten fremgår som bilag F i Risikostyringsplanen for Odense Fjord 2021-2027 (PDF).

Klagevejledning

Afgørelsen om miljøvurdering af Risikostyringsplanen kan påklages til Miljø og Fødevareklagenævnet over retlige spørgsmål. Klagen fremsendes til Nordfyns Kommune, Østergade 23, 5400 Bogense eller mail: teknisk@nordfynskommune.dkinden 4 uger fra offentliggørelsen. Kommunen videresender klagen til klagenævnet med kommunens bemærkninger. Klagegebyr ses på klagenævnets hjemmeside.

Frist for indbringelse til domstolene er 6 måneder.