Nordfyns Kommune ændrer brandingkurs

02.05.2017

Færre bosætningsannoncer og reklamespots. Større fokus på borgerdreven kommunikation. Og en målrettet indsats for at fastholde de borgere, der allerede bor i kommunen. Det er essensen i Nordfyns Kommunes brandingstrategi for 2017.

 
IMAGE
 

Der er dermed tale om et egentligt kursskifte i forhold til den brandingindsats, der ellers har været meget succesfuld siden 2013 og især har udmøntet sig i brandingannoncer, tv- og biografreklamer og bannerreklamer på boligportaler.

 

Den nye brandingstrategi blev behandlet af kommunens Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalg i april måned. Udvalgsformand Kurt Christensen siger: "Med vores hidtidige brandingarbejde har vi øget kendskabet til Nordfyn. Det niveau har vi i det store hele også fastholdt i 2016. Det kunne vi stille os tilfredse med, men vi har ambitioner om meget mere. Derfor tager vi det næste logiske skridt, nemlig at inddrage vores egne borgere mere aktivt i tiltrækning af nye borgere, samtidig med at vi vil prioritere fastholdelse af vores nuværende borgere meget højt".

 

Lokal stolthed og identitet er nøgleordene

Trykte annoncer og tv-reklamer er en forholdsvis dyr måde at gøre sig bemærket på, og en statusmåling over brandingindsatsen i 2016 viser, at effekten ikke altid står mål med omkostningerne. Derimod tror kommunen på, at borgere, der er glade og tilfredse og gerne vil anbefale sin kommune til andre, har en langt større gennemslagskraft.

 

Kurt Christensen siger: "Nordfyns største aktiv er de mennesker, der bor, lever og arbejder her. Det er dem, der skaber aktiviteterne og det stærke sociale fællesskab, der får nye borgere til at slå rødder og blive boende. Det er dem, vi skal have frem. Ikke et glansbillede, men et spejl af det daglige liv og det stærke fællesskab på Nordfyn".

 

I 2017 vil Nordfyns Kommune derfor gøre øget brug af kommunikationskanaler, som ikke er direkte styret af kommunen. Det kan fx være bloggere, sociale medier og nyhedssider, som borgerne selv har oprettet og driver. 

 

Aktiviteterne er vigtige

Samtidig vil der være fokus på at styrke og udvikle de eksisterende events, som også er en vigtig del af fortællingen om et aktivt Nordfyn med rige muligheder for at udfolde sig og få oplevelser. Det gælder vikingemarkedet i Glavendrup, Open by Night, Fodbold Award, der flankeres af de stærke events i regi af Nordfyn Erhverv og Turisme, fx Fjordens dag, Rosenfestivalen og det seneste skud på stammen VM i Cykelcross.

 
Kontaktinformation

Formand for Erhvervs-, Kultur- og Fritidsudvalget Kurt Christensen, mobil 21 81 11 65

Teamleder i Kultur og Fritid Anja Bech Knudsen, mobil 29 64 32 29